Eileen Quinlan

“Puccio Onyx”

7 November 2008 -
5 March 2009

opening reception on Friday,
7 November, 7-9 pm

Galerie Daniel Buchholz
Neven-DuMont-Str. 17 50667 Köln
Tel 0221-2574946 Fax 253351
post@galeriebuchholz.de
www.galeriebuchholz.de

 

Eileen Quinlan
“Puccio Onyx”

 

7. November - 20. Dezember 2008
Eröffnung am Freitag, dem 7. November, 19-21 Uhr

 

Die Fotografien der Künstlerin Eileen Quinlan (*1972, lebt in New York) entstehen ausschließlich in einem Tisch-Fotostudio, wie es üblicherweise von Fotografen für Produkt- bzw. Objektfotografie verwendet wird. Es handelt sich hierbei um ein System von variablen Seitenwänden, Spiegeln und Licht, das in der herkömmlichen Verwendung einer solchen Apparatur die ideale Präsentation eines Objekts, bezogen auf seine fotografische Reproduktion, gewährleisten soll. In Abwesenheit eines Objekts scheint sich diese Apparatur nun in den Arbeiten Eileen Quinlans wie eine leere Bühne selbst zu spiegeln. Hatte in einer früheren Serie von Arbeiten unter dem Titel “Smoke and Mirrors” Rauch als amorphe, durchscheinende Wesenheit anstelle eines Objekts die Szenerie gleichermaßen dominiert und verklärt, so lässt Eileen Quinlan in ihren neuesten Arbeiten die Bestandteile dieses Raumes selbst stärker in den Vordergrund treten.

 

“I’m interested in the false transparency of the photographic image. It’s not a window, but a mirror. To force the viewer’s engagement with the surface of the illusion, I use crude alienation effects. Color, atmosphere, composition, description are reduced to their most basic forms, taking turns as the subject of the photographs. My process of working with a strictly limited set of materials is illustrated through brute repetition, demystifying the circumstances of each image’s creation, and insisting, by extension, on the constructed nature of all photographs. The constructions themselves run the photo gamut, from the quasi-pictorial, to the semi-abstract, from evidentiary document, to expressive collage. The hand of the artist is both absent, and frustratingly present. Ghosts of art history materialize, though dismembered, and recede again. Is this the New Photography? Or have you seen it before? Produced using the most common tricks of the commercial photography trade, the pictures sell a non-existent product. As a matter of fact, they are straight-foward table-top still- lives, unmanipulated in the dark-room or through digital craft.”

Eileen Quinlan

“Puccio Onyx”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Köln 2008

Eileen Quinlan

“Puccio Onyx”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Köln 2008

Eileen Quinlan

“Puccio Onyx”, 2006 - 2008
silver gelatine matte fiber print mounted on aluminum
152,4 x 122 cm

Eileen Quinlan

“Smoke & Mirrors”, 2006 - 2008
silver gelatine matte fiber print mounted on aluminum
152,4 x 122 cm

Eileen Quinlan

“Puccio Onyx”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Köln 2008

Eileen Quinlan

“Santa Fe #5”, 2008
UV laminated chromogenic print mounted on Sintra
101,6 x 76,2 cm

Eileen Quinlan

“Santa Fe #22”, 2008
UV laminated chromogenic print mounted on Sintra
101,6 x 76,2 cm

Eileen Quinlan

“Puccio Onyx”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Köln 2008

Eileen Quinlan

“Nicght Flight #17”, 2008
UV laminated chromogenic print mounted on Sintra
101,6 x 76,2 cm

Eileen Quinlan

“Nicght Flight #17”, 2008
UV laminated chromogenic print mounted on Sintra
101,6 x 76,2 cm

Eileen Quinlan

“Puccio Onyx”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Köln 2008

Eileen Quinlan

“Nicght Flight #17”, 2008
UV laminated chromogenic print mounted on Sintra
101,6 x 76,2 cm