Michael Krebber

“Miami City Ballet”

2 July 2010 -
21 August 2010

opening reception on Friday,
2 July, 7-9 pm

The Berlin gallery will be closed from 3 August - 7 August, 2010
and can then be visited by appointment only.

EN
DE

Michael Krebber
“Miami City Ballet”

 

2. Juli - 21. August 2010
Eröffnung am Freitag, dem 2. Juli, 19-21 Uhr

 

“Miami City Ballet” soll die erste Station oder Auftakt einer Reihe von “neuen” Ausstellungen sein, nachdem ich lange nichts getan habe. Das Foto der Einladungskarte habe ich während eines Vortrags von Douglas Crimp gemacht und das projizierte Foto darin zeigt Edward Villella, den Ballettänzer und späteren Gründer des “Miami City Ballet”, der wiederum gerade selber einen Vortrag hält und seinen Arm zeigt. Er schaut diesen dabei an und laut der Information von Crimp kommentiert er ihn. Das “Betrachten” des eigenen Arms ist auf meiner unscharfen Aufnahme nicht mehr zu erkennen. Aber um so etwas geht es hier auch.

 

Crimps Vortrag wurde im letzten Herbst auf dem Live Film! Jack Smith Festival in Berlin gehalten. Und auch “Camp” von Andy Warhol wurde dort gezeigt. Zum Bild Jack Smiths, der ja eigentlich nichts praktisches selber konnte und eine Performance mit Verspätung begann und nach ”Scotch Tape” und ”Flaming Creatures” keine “fertigen”, kopierbaren Filme mehr produziert hat, sondern angeblich noch während der Vorführung geschnitten hat  kommt hier das Bild von Paul Swan dazu, dem Schauspieler und Tänzer und einstmaligem Träger des Titels “Most Beautiful Man in the World”, der neben einem Vorhang auftritt und tanzt, hinter den er sich für einen Kostümwechsel oder eine Vorbereitung zurückzieht aber dann einfach nicht mehr zurückkommt, ausser vielleicht, man glaubt nicht mehr daran. Paul Swan tanzt in Andy Warhols “Camp” als alter Mann in einem Stil und mit einer Kunstauffassung, die nicht passt, oder nicht mehr passt, zur Zeit, zur Umgebung, zum Publikum,

Jack Smith vielleicht ausgenommen, aber der hat hier vielleicht mehr mit seiner Situation zu tun.

 

Und Fotos von Edward Villella, der regelmässig zusammenbricht, nachdem der Vorhang gefallen ist. Fotos von Villellas Arm auf Andy Warhols Fotomaton Streifen und ich möchte dieses Bild noch dazutun: Eine Theateraufführung im Saloon einer Hobbyisten-Westernstadt im Bergischen Land und einige Schauspieler sind betrunken. Der, der laut Skript erschossen werden soll, erscheint aber erst, nachdem er schon erschossen wurde. Er hatte es vergessen und die Handlung musste ja weitergehen.

 

Ich möchte in dieser Ausstellung spielen, dass es egal ist, was ich mache, ob es nach welchen Kriterien auch immer gut oder schlecht ist, wie auch immer. Die Tatsache, dass ich mich hier Künstler nenne, genügt. Ich werde allerdings versuchen, so zu dosieren, dass ich die Bilder, die ich hier aufzähle, nicht übertöne.

Michael Krebber
“Miami City Ballet”

 

2 July 2010 - 21 August 2010
opening reception on Friday, 2 July, 7-9 pm

 

“Miami City Ballet” shall be the first stop in, or the downbeat of a series of “new” exhibitions following a lengthy period of inactivity. I took the photograph on the invitation card during a Douglas Crimp lecture. It shows the photograph being projected—of Edward Villella—the ballet dancer and later founder of the “MCB”—in the midst himself of holding a lecture. He shows his arm; looks at it and—according to Crimp-comments on it. That he is “beholding” his arm is unknowable from my blurry photograph. More or less the same applies here, too.

 

Crimp’s lecture was held last autumn in Berlin at the Live Film! Jack Smith Festival. Andy Warhol’s “Camp” was also shown. Jack Smith was always late for performances and incapable of doing anything practical; after “Scotch Tape” and “Flaming Creatures” he had no finished product to reproduce or distribute; allegedly he would cut film during showings. At this point we put in the picture of Paul Swan, the actor and dancer who once held the title: “Most Beautiful Man in the World”; Swan who appears and dances beside a curtain behind which he disappears for a costume change or some other preparation but doesn’t reappear except perhaps when no one can believe it any more; Paul Swan who dances in Andy Warhol’s “Camp” as an old man in a style and with a conception of art that doesn’t work, or doesn’t work for the time, setting or public—with the possible exception of Jack Smith—who, at this point is maybe too tied up with his own situation; and photos of Edward Villella, who regularly collapses after the curtain comes down; photos of Villella’s arm from Andy Warhol’s Fotomaton clips.

 

And I would like also to add this picture: in a saloon in a mock Western town in the Bergisches Land, a theatrical performance where a good few of the actors are drunk. According to the script, he who is to be gunned down only makes his entry after he was shot—he had forgotten his cue, and the show had to go on.

 

I should like to perform in this exhibition that it doesn’t matter what I do, whether it is good or bad, or that it conforms however to whatever criteria—the fact that I call myself an artist is enough here. I will of course endeavor to regulate dosing so as not to drown out the pictures that I list.

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Die Hundejahre sind vorbei
(Broken Neon I)”, 2010
neon on metal construction,
fractured, in padded wooden
box with lid, foamed material
32 x 164 x 34 cm

Michael Krebber

“Die Hundejahre sind vorbei
(Broken Neon II)”, 2010
neon on metal construction,
fractured, in padded wooden
box with lid, foamed material
32 x 164 x 34 cm

Michael Krebber

“Die Hundejahre sind vorbei
(Broken Neon III)”, 2010
neon on metal construction,
fractured, in padded wooden
box with lid, foamed material,
coaster, ball pen
32 x 164 x 34 cm

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Das politische Bild”, 1968/2010
oil on canvas mounted on cotton
98,3 x 126 cm

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Miami City Ballet I”, 2010
acrylic lacquer on primed canvas
180,5 x 149,5 cm

Michael Krebber

“Miami City Ballet II”, 2010
acrylic lacquer on primed canvas
180,5 x 149,5 cm

Michael Krebber

“Miami City Ballet III”, 2010
acrylic lacquer on primed canvas
180,5 x 149,5 cm

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Miami City Ballet IV”, 2010
3 primed canvases, acrylic lacquer on fabric
90 x 90 x 7 cm

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“INT (green)”, 2010
surfboard, 6 parts
lacquer, styrofoam, plastic, metal
dimensions as installed:
58 x 395 x 14 cm

Michael Krebber

“Miami City Ballet”
installation view Galerie Daniel Buchholz, Berlin 2010

Michael Krebber

“INT (red) II”, 2010
surfboard element, cut diagonal,
lacquer, styrofoam, plastic, metal
13 x 50 x 50 cm

Michael Krebber

“INT (red) III”, 2010
surfboard element, cut diagonal,
lacquer, styrofoam, plastic, metal
13 x 55 x 50 cm

Michael Krebber

“INT (red) IV”, 2010
surfboard element, cut diagonal,
lacquer, styrofoam, plastic, metal
13 x 57 x 53 cm