12 Arbeiten ohne Titel
opening on Wednesday,
16 November, 7-9pm
Peter Fischli
12 Arbeiten ohne Titel
16. November 2022 - 7. Januar 2023
Die neuen kinetischen Skulpturen von Peter Fischli stehen im Raum und leuchten Betrachtende an und aus. Die Abfolge der Signale folgt keinem nachvollziehbaren Muster. Nähert man sich den Skulpturen mit den blendenden Lichtern, erinnern sie in ihrer Machart an Bühnenelemente. Sie sind aus Sperrholz, Glas und Karton gefertigt und weisen mehrere Malschichten auf - ein Anstrich, der wiederholt oberflächlich gereinigtem und zwecks Witterungsschutz übermaltem Metall im Stadtraum nachempfunden ist.
Die Farbe Grau evoziert verschiedene Konnotationen: Man verbindet sie mit Erinnerungen; mit einer Form essentialisierter Bildlichkeit, die von visuellen Störungen und Inkongruenzen bereinigt ist. Zugleich steht Grau für getilgte Subjektivität und institutionelle Inhumanität - nicht zuletzt auch für die “leblosen” architektonischen Räume der Nachkriegsmoderne. Auch Lichtsignale sind Teil der Sphäre profaner Verwaltung und Regulierung menschlichen Verhaltens. Das grelle weiße Licht hingegen weist metaphorisch in die Transzendenz, in einen entkörperlichten, jenseitigen Raum. Die Skulpturen ließen sich auch als Dream Machines beschreiben. Durch die partielle Auslöschung der Farben der Signallichter und die verlangsamte Umschaltabfolge lösen sich die naturalisierten Zeichen von ihrer Bedeutung.
In seinem Essay Painting: A Thing of the Past (1967) - einer Fürsprache für konzeptuelle Kunst - definiert Jean Clay kinetische Skulpturen lakonisch als “works which move” und beschreibt ihr Potential wie folgt: “The work has ceased to be a mere static account of a movement experienced by the artist and then described through the intermediary of forms and colours which evoke and try to restore the original emotional shock”. Hinsichtlich ihrer Zeitlichkeit bemerkt er vergleichend: “To draw a grammatical parallel we may say that a kinetic work is in the present tense, whereas a conventional painting - be it a landscape or abstract composition - is in the past tense, since it represents primarily the transposition of an emotional reality experienced previously by the artist”.
Begleitend zur Ausstellung erscheint eine Publikation mit collagierten Fotografien aus dem Stadtraum von Zürich. Der Künstler hat während der letzten drei Jahren eigentümliche “Reste nächtlichen Treibens” dokumentiert: mit Rasierschaum besprühte Autos, Parkbänke und Häuserfassaden. Es handelt sich um leicht behebbare vandalische Einschreibungen in den Stadtraum, um Gesten infinitesimaler Subversivität. Die Schaumgebilde sind ungestalt in Form und Materie. Den amorphen As-if-Graffitis ist keine Politik abzulesen. Eher wirken sie wie primordiale Markierungen. In diesem dezidierten Nichts-Sein, in der Nicht-Repräsentation liegt ihr ästhetisches Potential.
Arthur Fink
Peter Fischli
12 Arbeiten ohne Titel
16 November 2022 - 7 January 2023
Peter Fischli’s new kinetic sculptures stand in the room, blinking at, and illuminating, the beholders. The sequence of signals does not hew to a recognizable pattern. As one approaches the sculptures with dazzling lights, elements of a stage setting may come to mind. They are made of plywood, glass, and cardboard and show several layers of paint - imitating the layers of weatherproofing paint applied to the perfunctorily cleaned surfaces of metal street signs.
The color gray evokes a range of connotations: we associate it with memories; with a kind of essentialized imagery from which visual disturbances and incongruencies have been eliminated. At the same time, gray stands for an erasure of subjectivity, for institutional inhumanity - including, not least importantly, the “lifeless” architectonic spaces of postwar modernism. Light signals, too, belong to the mundane sphere of the administration and regulation of human behavior. The glaring white light, meanwhile, metaphorically gestures toward transcendence, toward a disembodied, otherworldly space. The sculptures might also be described as dream machines. The partial effacement of the signal lights’ colors, and the decelerated succession of switchovers, detaches the naturalized signifiers from their meaning.
In his essay Painting: A Thing of the Past (1967), Jean Clay comes down squarely on the side of conceptual art. Laconically defining kinetic sculptures as “works which move,” he outlines their potential as follows: “The work has ceased to be a mere static account of a movement experienced by the artist and then described through the intermediary of forms and colours which evoke and try to restore the original emotional shock.” As to the temporal dimension of such art, he offers a comparative observation: “To draw a grammatical parallel we may say that a kinetic work is in the present tense, whereas a conventional painting - be it a landscape or abstract composition - is in the past tense, since it represents primarily the transposition of an emotional reality experienced previously by the artist.”
A publication released in conjunction with the exhibition presents collages based on photographs taken throughout Zurich. For the past three years, the artist has documented peculiar “remnants of nocturnal revelry”: cars, park benches, and building façades sprayed with shaving foam - easily removable vandalistic interventions into the urban fabric, gestures of infinitesimal subversion. The foam figments are formless, lacking both definite shape and durable substance. The amorphous as-if graffiti does not transmit an identifiable politics, looking much rather like primordial markings. It is in this decided being-nothing, in non-representation, that their aesthetic potential resides.
Arthur Fink
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
320 x 135 x 13 cm
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
285 x 180 x 12.5 cm
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, polyurethane, metal
198 x 124 x 12.5 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
320 x 135 x 13 cm
back
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 32 x 41 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
320 x 135 x 13 cm
back, detail
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 32 x 41 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 32 x 41 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 32 x 41 cm
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
285 x 180 x 12.5 cm
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, polyurethane, metal
198 x 124 x 12.5 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
285 x 180 x 12.5 cm
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, polyurethane, metal
198 x 124 x 12.5 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
285 x 180 x 12.5 cm
detail
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 41 x 32 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 41 x 32 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 41 x 32 cm
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
285 x 180 x 12.5 cm
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
260 x 183 x 12.5 cm
Elephant, 2022
wood, coated, color, metal, cable
225 x 172.5 x 11 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
260 x 183 x 12.5 cm
detail
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 41 x 32 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 41 x 32 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
2 parts, silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
each 41 x 32 cm
Peter Fischli
ohne Titel, 2022
wood, coated, color, cardboard, metal, LED-light, glass, electronic components
260 x 183 x 12.5 cm
detail
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
32 x 41 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
32 x 41 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
32 x 41 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022
Peter Fischli
ohne Titel, 2020
silkscreen and inkjet photo collage on aluminium
41 x 32 cm
installation view
Galerie Buchholz, Köln 2022