Martin Wong

Dream Fungus

Early Works 1967-1978

29 April 2022 -
11 June 2022
EN
DE

Martin Wong

 

Dream Fungus

Early Works 1967-1978

 

29. April

- 11. Juni 2022

 

Wir freuen uns, eine neue Einzelausstellung zum Werk von Martin Wong (1946-1999) anzukündigen. War unser erstes Ausstellungsprojekt zu Martin Wong im Jahr 2010 seiner Malerei und seiner Jahre in New York gewidmet, so präsentiert diese neue Ausstellung frühe Arbeiten des Künstlers aus seiner Zeit in der Bay Area zwischen 1967 und 1978, insbesondere auch seine bedeutenden Keramikskulpturen.

 

Martin Wong wurde in Portland, Oregon, geboren und wuchs in North Beach, in der Nachbarschaft von San Franciscos Chinatown auf. In San Francisco absolvierte er die High School, und studierte danach an der Humboldt State University in Arcata Keramik. Diese Ausbildung prägte auch seine Malerei, vor allem die von ihm verwendeten Farben (er bevorzugt erdige Rottöne, gebranntes Siena, Ocker und Umbra) und seine Sensibilität für Materialien. Nach seinem Abschluss 1970 an der Humboldt State University, verdiente er zunächst sein Geld als “Human Instamatic - Pencil for Hire”, er zeichnete und verkaufte Skizzen und Porträts in Eureka. 1971 reiste Wong nach Europa, in den Nahen Osten und nach Asien, um dort mit lokalen Keramikkünstlern zu arbeiten.

 

Neben seinen keramischen Arbeiten entwickelte Wong seit den späten 60er Jahren auch Kalligraphien, ein erstes Anzeichen für sein lebenslanges Interesse an Dichtkunst, Graffiti und Zeichensprache. Damals stellte er auch ein persönliches chinesisches Siegel her, mit dem er seine Papierarbeiten stempelte: es bedeutet übersetzt “Dream Fungus” (“Traum Pilz”).

 

Sergio Bessa schreibt 2015 in einem Text für den Katalog zu seiner Überblicksausstellung “Human Instamatic” zu Martin Wong im Bronx Museum in New York:

 

“Wong war Teil eines entscheidenden Moments in der amerikanischen Kultur. Sein Beitrag lässt sich als ein Übersetzungsakt beschreiben, er überführte sein asiatisches Erbe nahezu bruchlos in die amerikanische weiße Mittelklasse. Wongs diesbezügliche Bestrebungen lassen sich zuerst in den umfangreichen schriftlichen Äußerungen erkennen, die er damals schuf, in makelloser Kalligrafie und zumeist auf langen Reispapier Scrolls. Seine Gedichte aus dieser Zeit kommen am ehesten einer hybriden Kunst nahe, die sowohl seine asiatischen Wurzeln und ein unmissverständliches amerikanisches Selbstbewusstsein erkennen lassen. Mit ihrer berückenden visuellen Abstraktion strahlen seine Scrolls eine verführerische Kraft aus. Sie gleichen einem unheilschwangeren und mysteriösen Drehbuch. Bei näherem Hinsehen aber wird klar, dass es sich um einen schriftlichen Stream of Consciousness handelt, um Aufzeichnungen dessen, was rund um ihm herum geschieht. Der Text hat eine deutliche Beat-Note, er entwickelt sich völlig frei und wurde vermutlich von der Literaturszene inspiriert, die sich in der Bay Area rund um Lawrence Ferlinghetti und die Buchhandlung City Lights entwickelt hatte. Wongs Schreiben muss aber letztendlich aus seinen eigenen Bedingungen und aus seiner Generation heraus verstanden werden: ein Jahrzehnt davor wäre es so nicht möglich gewesen.“

 

1969 gründete der Performer Hibiscus (George Harris) in San Francisco die experimentelle Theatergruppe The Cockettes, für die Martin Wong Einladungen und Plakate entwarf. Hibiscus trennte sich 1971 von den Cockettes und formierte die Angels of Light. Wong wurde zu einem aktiven Mitglied der Angels of Light, arbeitete aber auch immer noch in Eureka. 1978 verließ er die Bay Area und ging nach New York.

 

Julie Ault schreibt:

 

“Martin Victor Wong. Human Instamatic, IMUUR2. Nennt sich auch Martin ’Dschingis’ Wong. Stilisiert sich als Cowboy-Dandy-Vamp. An der Humboldt State University in Eureka hatte Wong alle verfügbaren Kurse belegt, denn er wollte über jedes Medium Bescheid wissen. Keramik aber machte er zu seinem Metier. Nach dem College wurde er Teil der Performancekunstszene in San Francisco, für die Angels of Light entwarf er Kulissen und Requisiten, für die Cockettes arbeitete er als Graphiker. 1978 ging er nach New York, um dort als Künstler sein Glück zu machen. Seine Neigung zur Perfomancekunst ging dort in einen persönlichen Stil über. Er trat selbstbewusst auf und fiel ins Auge, meistens trug er Cowboy-Kleidung - Jeans und ein Cowboy-Hemd mit Halstuch über einem T-Shirt, eine Weste, Stiefel, und eine Lederjacke. Die Keramik gab Wong auf, stattdessen entwickelte er Maltechniken, mit denen er eine authentische künstlerische Reaktion auf die Dinge in seiner Umgebung formulieren konnte.”

 

Ende diesen Jahres wird das CA2M (Centro dos de Mayo, Madrid) vom 10. November 2022 bis 29. Januar 2023 die erste institutionelle Überblicksausstellung zu Martin Wong in Europa zeigen, anschließend wird die Ausstellung in die Kunst Werke Berlin reisen (25. Februar bis 15. Mai 2023), und danach weiter an das Camden Art Centre, London (7. Juli bis 17. September 2023) und ins Stedelijk Museum Amsterdam (November 2023 bis Februar 2024).

 

Mit Martin Wong, “Dream Fungus, Early Works 1967-1978” eröffnen wir einen zusätzlichen Ausstellungsraum in der Fasanenstraße 31 in Berlin. In der Fasanenstraße 30 präsentieren wir neue Arbeiten von Trisha Donnelly.

 

Verlängerte Öffnungszeiten während des Gallery Weekend Berlin:

 

Freitag, 29. April, 18 bis 21 Uhr

Samstag, 30. April, 11 bis 19 Uhr

Sonntag, 1. Mai, 11 bis 19 Uhr

Martin Wong

 

Dream Fungus

Early Works 1967-1978

 

29 April

- 11 June 2022

 

Galerie Buchholz is pleased to announce a new solo exhibition on the work of Martin Wong (1946-1999). While our first exhibition in 2010 focused on Martin Wong’s years in New York, this new exhibition presents early work that the artist produced in the Bay Area between 1967 and 1978, including his seminal ceramic sculptures.
 
Martin Wong was born in Portland, Oregon and grew up in North Beach, neighboring San Francisco’s Chinatown. After graduating high school in San Francisco, he studied ceramics at Humboldt State University in Arcata. His study of ceramics would exert an immense influence on his practice as a painter, particularly on his palette (with its earth reds, burnt siennas, ochers, and umbers) and his deep feeling for materials. In 1970 Wong graduated from Humboldt State University and supported himself financially as the “Human Instamatic - Pencil for Hire”, selling sketches and portraits in Eureka. In 1971 Wong traveled to Europe, the Middle East and Asia to work with local ceramicists.
 
Concurrent with his ceramics, Martin Wong developed a practice around calligraphy starting in the late 1960s, foreshadowing his lifelong interest in poetry, graffiti, and sign-language. At this time, Wong made a personalized Chinese seal for stamping his works on paper that translates as “Dream Fungus”.
 
As Sergio Bessa wrote in the catalogue for his survey exhibition on Martin Wong “Human Instamatic”, 2015 at the Bronx Museum, New York:
 
“How Wong was able to participate in that pivotal moment in American culture can better be described as an act of translation through which he seamlessly merged his Asian heritage with the language of the American ’white middle-class’. One can first witness Wong’s impetus toward this merging in the copious writings that he produced around the time, rendered in sleek calligraphic style, and often drafted on long rice paper scrolls. For Wong’s poems from this period are his closest attempts to an art hybrid that conveys both his Asian roots and an unmistakable American swagger. Wong’s scrolls seduce with their dazzling visual abstraction that resemble a foreboding and mysterious script. At close inspection, however, we discover that the script is stream of consciousness writings registering his experience of what was going on around him. The text inflection is decidedly beat, freewheeling, and possibly influenced by the Bay Area poetry scene surrounding Lawrence Ferlinghetti and his City Lights bookstore. But ultimately, Wong’s writing ought to be considered on its own terms, and as a product of his own generation; one that couldn’t have been possible a decade earlier.”
 
In 1969 the Cockettes theater troupe was founded in San Francisco by performer Hibiscus (George Harris), for whom Martin Wong designed announcements and posters. When Hibiscus left the Cockettes in 1971 and formed the Angels of Light, Wong became an active member of this group while splitting his time between Eureka and San Francisco, before leaving the Bay Area for New York in 1978.
 
As Julie Ault wrote:
 
“Martin Victor Wong. ’Human Instamatic, IMUUR2’. Self-dubbed Martin ’Genghis’ Wong. Self-styled vamping cowboy dandy. Wong had taken all the art courses available at Humboldt State University in Eureka, California, in order to gain insight into every medium, but he settled on ceramics as his principle means. After college, he got involved in San Francisco’s performance art groups, creating backdrops and props for the Angels of Light and graphics for the Cockettes. Wong moved to New York in 1978 to make his fortune as an artist. There, his performative inclination relocated to personal style. Self-assured, casual, and eye-catching, he typically dressed in cowboy garb - jeans and a cowboy shirt on top of a second shirt and a tie, a vest, western boots, and a leather jacket. Wong gave up ceramics and devoted himself to inventing painting techniques that would allow him to authentically evoke his surroundings.”
 
Later this year, the first European institutional survey exhibition on Martin Wong will open at CA2M, Centro dos de Mayo, Madrid (10 November 2022 - 29 January 2023) and will travel to KW Institute, Berlin (25 February - 15 May 2023), Camden Art Centre, London (7 July - 17 September 2023) and Stedelijk Museum, Amsterdam (November 2023 - February 2024).

 

Martin Wong “Dream Fungus, Early Works 1967-1978” inaugurates an additional exhibition space for Galerie Buchholz at Fasanenstraße 31, Berlin. At Fasanenstraße 30 we present an exhibition of new works by Trisha Donnelly.

 

Extended opening hours during Gallery Weekend Berlin:
 
Friday, 29 April, 6-9 pm
Saturday, 30 April, 11am-7pm
Sunday, 1 May, 11am-7pm

 

Martin Wong

Dream Fungus

Early Works 1967-1978

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2022

Martin Wong

“Untitled (Costume Fragment Hands of God from Angels of Light’s Peking on Acid)”, 1972

mixed media on cardboard

63 x 20 cm (framed)

Martin Wong

vitrine with

“Footprints Poems + Leaves”,

San Francisco 1967 and

photographs from Angels of Light performances

installation view Galerie Buchholz, Berlin 

Martin Wong

“Untitled (original cover artwork for Footprints Poems + Leaves)”, 1967

pencil on paper

25.5 x 16 cm

Martin Wong

“Angel”, 1968

print on paper (2 parts)

27.8 x 21.3 cm

Martin Wong

“Untitled (profile portrait)”, 1970

pencil on paper

27.6 x 20.8 cm

Martin Wong

“Dream Fungus - Drawings and Ceramic Sculpture by Martin Wong, Nova 1, Berkeley”, 1970

exhibition poster

28 x 21.5 cm

Martin Wong

Dream Fungus

Early Works 1967-1978

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2022

Martin Wong

“Resumé Consumé de Martin Wong”, ca. 1975

ink on paper, stamped

45 x 30.5 cm

Martin Wong

“Untitled (Coyote)”, 1969

ceramic

43.2 x 16 x 21.6 cm

Martin Wong

Untitled (Seated Figure)”, ca. 1969

ceramic

24.1 x 30.5 x 28 cm

Martin Wong

“Untitled (MW Was Here January 23, 1970)”, 1970

ceramic

40.6 x 17.8 x 30.5 cm

Martin Wong

“Untitled (May 7, 1970)”, 1970

ceramic

71 x 28.6 x 26.7 cm

Martin Wong

“Untitled (MW Was Here April, 1970)”, 1970

ceramic

56 x 30.5 x 17.8 cm

Martin Wong

“Smokey Watermelon”, 1968

ceramic

49 x 28 x 17.8 cm

Martin Wong

“Untitled (MW February 18, 1970, Arcata, California)”, 1970

ceramic

53.3 x 30.5 x 25.4 cm

Martin Wong

“Untitled (In the Beginning)”, ca. 1967-68

ink on paper scroll

119.4 x 30.5 cm

(framed: 130 x 39.5 x 4 cm)

Martin Wong

“Toys for a Summer’s Day (July 2, San Francisco)”, 1970s

ink on tracing paper

231 x 30 cm

(framed: 224 x 30 x 4 cm)

Martin Wong

“Sewer Goddess (A Martin Wong Fairytale)”, 1967

ink on paper scroll

207 x 31 cm

(framed: 218 x 40 x 3 cm)

Martin Wong

“Crystal Daggar”, 1978

ink and acrylic on paper bag

80 x 18 cm

(framed: 88.3 x 25.8 x 3 cm)

Martin Wong

Dream Fungus

Early Works 1967-1978

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2022

Martin Wong

“Love Letter Incinerator ($)”, 1970

ceramic

26.4 x 17.8 x 28 cm

Martin Wong

“Love Letter Incinerator (H)”, 1971

ceramic

26.7 x 28 x 20.3 cm

Martin Wong

“Love Letter (Incinerator (R)”, ca. 1970

ceramic

24.1 x 17.8 x 15.2 cm

Martin Wong

“Untitled (Coca-Cola Bottle with Baby Faces)”, 1970

ceramic

40 x 14 x 14.6 cm

Martin Wong

“Outlaw Dwarfs”, 1972

ceramic

23.5 x 14 x 7.6 cm

Martin Wong

“Rize and Shine”, 1971

ceramic

23.5 x 17.8 x 6.4 cm

Martin Wong

“Thomas”, 1971

ceramic

33 x 25.4 x 10.2 cm

Martin Wong

“Portrait of Tom Mueller”, 1975

acrylic on canvas

65.5 x 96.5 x 2.5 cm

Martin Wong

Dream Fungus

Early Works 1967-1978

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2022

Martin Wong

“Untitled (Self-portrait)”, ca. 1974-75

acrylic on canvas with hand painted frame

38 x 44 x 2 cm

Martin Wong

“Martin Wong Human Instamatic Pencil for Hire”, 1975

painting on masonite panel

15.5 x 48 cm

Martin Wong

“Gary Smith Time + Date Unknown - Playing Soldier’s Joy”, ca. 1975

graphite on paper, stamped

28.6 x 36.8 cm

Martin Wong

“Sabrina Pizza House”, 1976

graphite on paper, embossed

36.2 x 44.5 cm

Martin Wong

“Pete’s Supermarket Liquors”, 1977

graphite on paper, embossed

36.2 x 44.5 cm

Martin Wong

“World Famous Stump House”, ca. 1976

graphite on paper, embossed

44 x 36 cm