Tony Conrad

Panopticon

11 March 2023 -
8 April 2023
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Tony Conrad

 

Panopticon

 

11. März - 8. April 2023

 

 

Die Mehrkanal-Videoinstallation Panopticon (1988) von Tony Conrad versammelt fünf Monitore in einem bemalten Kartonnagemodell eines urbanen Raums. An der Decke ist ein Satellit angebracht, der als Signalquelle für Informationen zu denken ist. Die Stadtlandschaft wird von einem Netz (aus orangefarbenem Bauzaun-material) überzogen. Auf den Videos ist Conrad zu sehen, wie er - so die Implikation - Bildmaterial von Überwachungskameras anschaut. Fünf Orte spielen dabei eine Rolle: die Mall, der Videozubehörladen, der Fernsehsender, die Galerie, das Wohnzimmer. In allen diesen Fällen werden die Menschen, die er beobachtet, von kommerziellen Impulsen geleitet, sie sind aber auch potentielle Kandidaten für produzierende Aktivitäten. Die Installation entstand in dem Moment, in dem Camcorder den Markt für die Herstellung privater Videos in den USA etablierten. Conrad wollte mit seiner Installation geläufige Publikumserwartungen und Vorstellungen von hochwertigem Fernsehen und erzählerischer Gestaltung durcheinanderbringen. Das Publikum sollte sich eingeladen fühlen, sein eigenes Fernsehen zu machen. Mainstreammedien gehen in Panopticon in kontroll- und disziplinargesellschaftliche Formationen über. In der Installation wird Conrads lebenslanges Interesse an Kunst als einem Mittel der Deprogrammierung von unhinterfragten Normen deutlich. Er setzt seine Kunst gegen die dominierenden kapitalistischen Logiken.

 

Panopticon war Conrads bis dato ambitionierteste Video-Kunst-Installation, als er sie 1988 in der Ausstellung Media Buff: Media Art of Buffalo, New York im Herbert F. Johnson Museum of Art an der Cornell University zum ersten Mal zeigte. Im Jahr darauf war sie in der Gruppenausstellung Western New York 1989 bei Albright-Knox noch einmal zu sehen. Die Bestandteile der Arbeit wurden später von der Kuratorin Cathleen Chaffee in Conrads Studio wiederentdeckt. 2018 wurde Panopticon in der Retrospektive Introducing Tony Conrad neuerlich gezeigt. In der Galerie Buchholz in Köln bekommt die Arbeit noch einmal eine leicht veränderte Konfiguration. Gemeinsam mit der Kunsthistorikerin Annie Ochmanek macht die Galerie auch ihre Dokumentation der Entstehung und frühen Präsentationen der Arbeit zugänglich, sowie eine Auswahl aus Videomaterial, aus dem hervorgeht, wie Conrad sich damals mit dem Phänomen des Kabelfernsehens beschäftigte. Ein neuer Text von Ochmanek entsteht als Begleitmaterial zu der Ausstellung.

Panopticon ist die sechste Einzelausstellung von Tony Conrad in der Galerie Buchholz.

Tony Conrad

 

Panopticon

 

11 March - 8 April 2023

 

 

Tony Conrad’s multi-channel video installation Panopticon, 1988, sets five monitors within a painted cardboard model of a town. Overhead, a satellite appears to be beaming out information, and a network (made of orange plastic fencing) stretches over the cityscape. In the videos, Conrad implies he is watching CCTV footage in five different locations: the mall, the video retail store, the news station, the art gallery, the living room. In each case, the people he is watching are directed by commercial impulses, but they are also potential recruits as active producers. Made at a moment in which camcorder home video equipment was entering the consumer market in the US, Conrad’s installation aimed to dispel viewers’ expectations regarding high production values and narrative composition, inviting them to make their own television. Panopticon conflates mainstream media with disciplinary control and reflects Conrad’s career-long interest in art-making as a means of deprogramming habitual norms and countering dominant capitalist logics.

 

Panopticon was Conrad’s most ambitious video art installation to date when it was first exhibited in “Media Buff: Media Art of Buffalo, New York,” at the Herbert F. Johnson Museum of Art at Cornell University in 1988. In the following year, Conrad re-installed it for the Albright-Knox’s group exhibition In Western New York 1989. Its elements were later rediscovered in Conrad’s studio by curator Cathleen Chaffee and exhibited in the 2018 retrospective Introducing Tony Conrad. Panopticon is given a slightly different reconfiguration again at Galerie Buchholz in Cologne. Together with art historian Annie Ochmanek, the gallery has also assembled here documentation of the work’s initial contexts of creation and exhibition, and a selection of video materials showing Conrad’s contemporaneous involvement with cable access television. A new essay by Ochmanek will accompany the show.

Panopticon is the sixth solo exhibition of Tony Conrad with Galerie Buchholz.

Tony Conrad

Panopticon

installation view

Galerie Buchholz, Köln 2023

Tony Conrad

“Panopticon”, 1988

five-channel video installation on television monitors with painted cardboard, foamcore and translucent foil elements, plant, motorized satellite model, found furniture, two fluorescent lamps, one spotlight, and orange plastic fencing

dimensions variable

 

(running times videos: “Anchorwoman”, 9’; “Mall Teens”, 7’11’’; “Video Authority”, 6’46’’; “Retail Video”, 9’28’’; “Couch Potato”, 14’58’’)

Tony Conrad

“Panopticon”, 1988

five-channel video installation on television monitors with painted cardboard, foamcore and translucent foil elements, plant, motorized satellite model, found furniture, two fluorescent lamps, one spotlight, and orange plastic fencing

detail

Tony Conrad

“Panopticon”, 1988

five-channel video installation on television monitors with painted cardboard, foamcore and translucent foil elements, plant, motorized satellite model, found furniture, two fluorescent lamps, one spotlight, and orange plastic fencing

detail

Tony Conrad

“Panopticon”, 1988

five-channel video installation on television monitors with painted cardboard, foamcore and translucent foil elements, plant, motorized satellite model, found furniture, two fluorescent lamps, one spotlight, and orange plastic fencing

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Tony Conrad

“Panopticon”, 1988

five-channel video installation on television monitors with painted cardboard, foamcore and translucent foil elements, plant, motorized satellite model, found furniture, two fluorescent lamps, one spotlight, and orange plastic fencing

detail

Tony Conrad

“Panopticon”, 1988

five-channel video installation on television monitors with painted cardboard, foamcore and translucent foil elements, plant, motorized satellite model, found furniture, two fluorescent lamps, one spotlight, and orange plastic fencing

detail

Tony Conrad

“Panopticon”, 1988

five-channel video installation on television monitors with painted cardboard, foamcore and translucent foil elements, plant, motorized satellite model, found furniture, two fluorescent lamps, one spotlight, and orange plastic fencing

detail

Tony Conrad

Panopticon

installation view

Galerie Buchholz, Köln 2023

Tony Conrad

Panopticon

installation view

Galerie Buchholz, Köln 2023