Simon Denny

Games of Decentralized Life

18 April 2018 -
16 June 2018

opening reception on Wednesday,
18 April, 7-9 pm

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DE

Simon Denny

 

Games of Decentralized Life

 

18. April
- 15. Juni 2018

 

Eröffnung am Mittwoch, dem 18. April, 19-21 Uhr

 

Während es immer deutlicher wird, dass einige wenige dominante Säulen wie GAFA - Google, Apple, Facebook und Amazon - für eine neue Ära der Zentralisierung im Internet stehen, zeichnet sich neuerdings auch eine vermeintlich gegensätzliche Entwicklung im Web ab. Sie beruht auf der digitalen Währung Bitcoin und deren Transaktionsregister in Form einer Blockchain. Unternehmer, Techniker und Vermarkter, die mit Blockchain arbeiten, sprechen von einem “dezentralen Web”, von einer dritten Generation des Internets, in der die Giganten der Zentralisierung durch eine andere Konfiguration mit stärker verteilten Systemen und Anwendungen abgelöst werden. Die Aufregung, die rund um Blockchain-Projekte wie Ethereum[1] herrscht, wird von vielen Behauptungen begleitet: Umverteilung und Vernetzung von Wert, Investitionsmöglichkeiten für breite Bevölkerungsschichten und eine “Demokratisierung” des Regierens und Steuerns. Simon Denny adressiert mit seinen neuen Arbeiten diese Erscheinung, indem er sich mit einer der wesentlichen Metaphern auf dem Gebiet von Technologie und Governance beschäftigt: mit der Bezeichnung von Netzwerken als “zentralisiert” oder “dezentralisiert”.

 

Der Einfluss von Kryptowährungen wie Bitcoin und Ether wird auch deswegen zunehmend größer, weil er von deren anscheinend exponentiellen (allerdings auch höchst volatilen) Wachstumsmöglichkeiten befeuert wird. So entsteht rund um “Krypto” eine Subkultur von frisch überzeugten Investoren und Fans, aus der eine neue Klasse von krypto-reichen Frühnutzern wird. Denny sieht darin ein kultähnliches Phänomen. Er interessiert sich für die Auswirkungen, die der Hype auf das Leben der neu Bekehrten und auf den Rest von uns im “meatspace”[2], also im “richtigen Leben“ hat. Seine neuen Wandarbeiten zeichnen Narrative der Dezentralisierung von Krypto modellhaft nach. Bekannte Brettspiele dienen Denny hier als Grundlage. Bildmaterial und Rhetorik von Krypto-Twitter-Feeds, Medium-Denkstücken, Reddit-Fankunst und Firmenwebseiten werden digital auf Brettspielausgaben von Milton Bradleys Klassiker “The Game of Life” (“Spiel des Lebens”) gedruckt. Das Spiel entwirft einen regelbasierten Lebensweg mit angenommenen Wahlmöglichkeiten und Plänen. Auf diese Vorlage projiziert Denny eine zweite Ebene mit Krypto-Bild- und Textmaterial. Auf diese Weise entstehen ausgedehnte, geisterhafte Karten der gesellschaftlichen Ambitionen und Auswirkungen der dezentralisierten Blockchain-Bewegung. Diese “Spielbretter des Lebens” erinnern auch an “Conway’s Game of Life”, ein berüchtigtes “zero player game” auf Grundlage eines zellulären Automaten, das auch dazu herangezogen wird, die mögliche Evolution komplexer philosophischer Konstrukte wie das Bewusstsein oder den freien Willen aus einem einfachen Set deterministischer Naturgesetze zu veranschaulichen. Denny montiert seine “dezentralisierten” Brettspiel-Collagen in skulpturale Rahmen. Er nimmt dazu “zentralisierte” Serverrack-Komponenten und gibt ihnen eine neue Verwendung - er produziert Dezentralisierungskarten und setzt sie in Präsentationsfächer aus der Hardware der Zentralisierung.

 

Eine neue Gruppe freistehender Skulpturen isoliert Elemente der Hardware, aus der zentralisierte und dezentralisierte Netzwerke bestehen, um sie dann wieder neu zu verknüpfen. Graphics Processing Units (gedacht für Computer, die vor allem den hohen Graphikansprüchen bei Spielen gewachsen sein müssen) werden heute vielfach dazu genutzt, um Bitcoin und andere Krypto “abzubauen” (das englische Sprachbild kommt aus der Bergbaubranche: “to mine”). Sie werden auf diese Weise zu der Infrastruktur des entstehenden, dezentralen Webs. Denny bringt diese GPUs auf auseinandergenommenen Türen einer Ikone der Rechnerhardware des zentralisierten Modells an: dem Serverrack eines Supercomputers. Damit dienen die Türen der Zentralisierung als Befestigung einer dezentralisierten Infrastruktur mit DIY-Anmutung. Dahinter steht die Frage, ob hinter der dezentralisierten Revolution von Krypto nicht schon eine “Rezentralisierung” lauert. Vielleicht spiegelt die Entstehung von Krypto den Weg des Internets in den 90ern, als die Technologie nicht zu Dezentralisierung führte, sondern eine Verschiebung der Macht von einer dominanten Gruppe auf eine (demographisch ähnliche) alternative Elite mit sich brachte? Wird das “Wertnetz” (die Blockchain wird oft als “web of value”[3] bezeichnet) fairere Varianten von Geldsystemen und Dateneigentum ermöglichen, oder eine neue Generation extraktiver Praktiken befördern? Games of Decentralized Life untersucht das Potential der Metapher von “Zentralisierung” und “Dezentralisierung”, und erweist diese als die Rhetorik einer vertrauten wie verführerischen Geschichte: einem weiteren Kapitel der Expansion der Macht der Leute, die das Internet entwerfen und ausbauen.

 

[1] Ethereum ist das größte und am stärksten wahrgenommene Projekt auf Blockchain-Basis neben Bitcoin. Zu seinem Konzept gehört eine Turing-vollständige Programmiersprache, die das Aufsetzen automatisierter Verträge erlaubt. Ethereum möchte eine Plattform für Unternehmen sein, die damit dezentralisierte Anwendungen von dritter Seite - sogenannte Dapps - einbinden können, und ist damit einer der wichtigsten Faktoren im Zusammenhang einer Software-Infrastruktur, die dem neuen “dezentralisierten” Internet zugrundeliegt.

 

[2] “Meatspace” ist ein populärer Begriff in Krypto- und verwandten Techkreisen zur Bezeichnung des “Offline”- oder “IRL” (In Real Life)-Lebens im Unterschied zur Online- oder internetbasierten Welt.

 

[3] “web of value” ist einer der Namen für das in Entstehung begriffene Internet auf Blockchain-Grundlage - neben “third web”, “financial web” und anderen.

Simon Denny

 

Games of Decentralized Life

 

18 April
- 16 June 2018

 

opening reception on Wednesday, 18 April, 7-9 pm

 

As it becomes clear that a few dominant technology stacks like GAFA - Google, Apple, Facebook and Amazon - represent a new era of centralization of the Internet, an alternate Web based on the digital currency Bitcoin and it’s transaction ledger blockchain is being imagined and built. Blockchain entrepreneurs, engineers and marketers talk of a new “decentralized” web, a third generation of the Internet where these centralized giants would be superseded by a different configuration of more distributed systems and applications. Claims of redistributing value, enabling access to investing for the many and “democratizing” governance accompany the excitement around blockchain projects like Ethereum[1]. In his new work observing this occurrence, Simon Denny explores one of the key metaphors around technology and governance: envisaging networks as “centralized” or “decentralized”.

 

As the influence of cryptocurrencies (like Bitcoin and Ether) expands - evinced not least by their seemingly exponential (though volatile) growth in financial value - a subculture of newly convinced investors and fans has grown around “crypto”, bringing with it a new class of crypto-rich early adopters. Denny addresses this cult-like movement, reflecting on the impact it may have upon the lives of its devout converts and the rest of us in “meatspace”[2]. New wall works modeling narratives of crypto’s decentralization expand on his recent practice of reframing tech trends critically through coopting well-known board games. Imagery and rhetoric from crypto Twitter feeds, Medium think-pieces, Reddit fan art and company websites are overprinted digitally onto found game board editions of the Milton Bradley classic “The Game of Life”. The game’s rendering of a rule-based path of life’s supposed choices and plans, overprinted with a build up of crypto imagery and text, produce maximal, ghostly maps of the decentralized blockchain movement’s societal ambitions and effects. The “life” boards also recall “Conway’s Game of Life”, an infamous cellular automaton “zero player game” sometimes used to illustrate the possible evolution of complex philosophical constructs, such as consciousness and free will, from a relatively simple set of deterministic physical laws. These “decentralized”-board-game-collages are housed in sculptural frames made by repurposing “centralized” server rack components - producing decentralization maps contained in display cases made from the hardware of centralization.

 

A new group of free-standing sculptures isolate and interface elements of the hardware that centralized and decentralized networks are built with. Graphics Processing Units, (intended for heavy duty graphics processing in gaming PCs, but popularly used to “mine” Bitcoin and other crypto, thus becoming the infrastructure of the emergent decentralized Web) are mounted on dissected doors from a centralized computing hardware icon: the supercomputer server rack. Here, the doors of centralization support relics of DIY decentralized infrastructure, questioning whether crypto’s decentralized revolution might instead be a moment of “re-centralizing”. Is the emergence of crypto mirroring the path of the 90s Internet where the technology, instead of decentralizing, enabled a shift in power from one dominant group to a (demographically similar) alternative elite? Will the “web of value”[3] enable a fairer redesign of monetary systems and data ownership or enable a new generation of extractive practices? Games of Decentralized Life examines the power of the metaphor of “centralization” vs. “decentralization” as a rhetoric: a familiar, seductive story underwriting yet another chapter in the expansion of the influence of the people who design and build the Internet.

 

[1] The largest and most visible blockchain-based project outside of Bitcoin, which is designed including a Turing-complete programming language that enables the writing of automated contracts. Ethereum is intended as a platform for companies to build 3rd party decentralized applications - or Dapps - on top of, and is one of the top contenders for the software infrastructure underpinning the new “decentralized” Internet.

 

[2] Popular term in crypto and related tech circles to describe “offline” or “IRL” (In Real Life) life distinct from the online or internet enabled world.

 

[3] One of the names used to describe the emergent, blockchain-enabled internet - alongside the “third web”, the “financial web” and others.

Simon Denny

“Centralization vs Decentralization hardware display: zEnterprise/Ethereum/GoL A Jedi’s Path”, 2018
IBM zEnterprise server rack door, found DIY GPU Ether cryptocurrency miner, laser cut Milton Bradley Game of Life: A Jedi’s Path boxes, steel, aluminium
165 x 100 x 83 cm

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

“Centralized vs Decentralized Conway’s Game of Life Box Lid Overprint: A Jedi’s Path”, 2018
UV print on Game of Life: A Jedi’s Path box lid
50 x 60 cm

Simon Denny

“Crypto Futures Game of Life Overprint Collage: A Jedi’s Path”, 2018
digital print on Milton Bradley’s Game of Life A Jedi’s Path board, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

“Centralization vs Decentralization hardware display: Fujitsu/Bitcoin Gold/GoL 1960”, 2018
Fujitsu Primecenter server rack side panel, found DIY GPU Bitcoin Gold cryptocurrency miner, laser cut Milton Bradley Game of Life 1960 boxes, steel, aluminium
187 x 123 x 86 cm
&
“Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: Twists and Turns”, 2018
digital print on Milton Bradley’s Game of Life Twists and Turns board, spinner and bank cards, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

“Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: Twists and Turns”, 2018
digital print on Milton Bradley’s Game of Life Twists and Turns board, spinner and bank cards, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

“Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: 1976 Vintage”, 2018
digital print on Milton Bradley’s Game of Life 1976 vintage board, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

“Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: zAPPed”, 2018
digital print on Hasbro Game of Life zAPPed Edition board, UV print I Apple iPad, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

“Centralization vs Decentralization hardware display: Cray Urika-GX/Zcash/GoL Twists & Turns”, 2018
Cray Urika-GX server rack door, found DIY GPU Zcash cryptocurrency miner, laser cut Milton Bradley Game of Life: Twists & Turns boxes, steel, aluminium
177.5 x 65 x 90 cm
&
“Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: zAPPed”, 2018
digital print on Hasbro Game of Life zAPPed Edition board, UV print I Apple iPad, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

“Centralized vs Decentralized Conway’s Game of Life Box Lid Overprint: 1960”, 2018
UV print on 1960 Game of Life
box lid
47 x 60 cm

Simon Denny

“Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: 1960”, 2018
digital print on Milton Bradley’s Game of Life 1960 Edition board, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm
&
“Crypto Futures Game of Life Overprint Collage: Despicable Me”, 2018
digital print on Hasbro Game of Life Despicable Me board, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

“Crypto Futures Game of Life Overprint Collage: Despicable Me”, 2018
digital print on Hasbro Game of Life Despicable Me board, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

“Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: 1960”, 2018
digital print on Milton Bradley’s Game of Life 1960 Edition board, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

“Centralized vs Decentralized Conway’s Game of Life Box Lid Overprint: Twists & Turns”, 2018
UV print on Twists & Turns Game of Life box lid
39.5 x 53 cm

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

Games of Decentralized Life
installation view Galerie Buchholz, Köln 2018

Simon Denny

“Centralization vs Decentralization hardware display: IBM PureFlex/Zcash/GoL Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest”, 2018
IBM PureFlex server rack door, found DIY GPU Zcash cryptocurrency miner, laser cut Milton Bradley Game of Life: Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest boxes, steel, aluminium
177 x 66 x 100 cm
&
“Centralized vs Decentralized Conway’s Game of Life Box Lid Overprint: Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest”, 2018
UV print on on Game of Life: Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest box lid
39.5 x 53 cm
&
“Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest”, 2018
digital print on Milton Bradley’s Game of Life Pirates of the Caribbean - Dead Man’s Chest board, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

“Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest”, 2018
digital print on Milton Bradley’s Game of Life Pirates of the Caribbean - Dead Man’s Chest board, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm

Simon Denny

“Centralized vs Decentralized Conway’s Game of Life Box Lid Overprint: Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest”, 2018
UV print on on Game of Life: Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest box lid
39.5 x 53 cm

Simon Denny

“Crypto Futures Game of Life Overprint Collage: Fame”, 2018
digital print on Hasbro Game of Life Fame Edition board, powder-coated server rack shelving, laser cut Plexiglas, various server rack hardware components
72 x 100 x 23 cm