Opening Friday, 25 October 2024,
6-8 pm
Sherrie Levine
25. Oktober - 21. Dezember 2024
In der Galerie Buchholz zeigt Sherrie Levine Arbeiten aus fünf Werkgruppen, entstanden zwischen 1983 und heute. Alle diese Arbeiten werden erstmals ausgestellt.
After Piet Mondrian: 1-15, 1983, 1-15, 1983, eine Serie von 15 Farbfotografien von Katalogabbildungen abstrakter Rasterkompositionen des niederländischen Künstlers, ist ein wichtiges Beispiel für Levines frühe Appropriations-Arbeiten aus dem Kontext ihrer zeitgleich entstandenen Reproduktionen von Gemälden bedeutender männlicher Künstler. Levines Aneignungen und Rekontextualisierungen, die weder Originale noch Kopien sind, stellen das Konzept der Originalität radikal in Frage. Ihre gleichzeitige Auseinandersetzung mit und Abwendung von kunsthistorischen Traditionen zeigt sich in einem Statement, in dem sie sich selbst als “Stilllebenkünstlerin - mit der Buchseite als ihrem Sujet” bezeichnet:
“I consider myself a still-life artist - with the bookplate as my subject. I want to make pictures that maintain their reference to the bookplates. And I want my pictures to have a material presence that is as interesting as, but quite different from the originals.“ ¹
Die Arbeit After Piet Mondrian: 1-15, 1983, ist nun wiederum selbst zu einer Bildquelle innerhalb des Oeuvres von Levine geworden. Vier Jahrzehnte später verwendet die Künstlerin diese Arbeit als Index für ihre in den Jahren 2023 und 2024 entstehenden Gemälde After Piet Mondrian. Für jede Fotografie fertigt Levine potenziell eine farbige, eine invertierte und eine schwarz-weiße malerische Umsetzung an. Zwei davon sind in dieser Ausstellung zu sehen.
Die neuesten Arbeiten in der Ausstellung sind die beiden After Francis Picabia-Malereien. Hier verwendet die Künstlerin eine Abbildung aus einem Francis Picabia-Katalog, der sich dem Spätwerk des Künstlers, insbesondere seiner dot paintings widmet. Wir zeigen eine der Vorlage entsprechende farbliche Umsetzung sowie eine farblich invertierte Version desselben Bildes.
In ihren Reproduktionen bekräftigt Levine mögliche farbliche und formale Unterschiede. Wiederholungen und das Herstellen von Beziehungen, sowohl kunsthistorisch als auch innerhalb des eigenen Schaffens, eröffnen das Nicht-Idente als die eigentliche Substanz von Levines Arbeiten. Von größerem Interesse als die Zuschreibungen von Original oder Kopie oder Vorher und Nachher, sind die (kontextuellen, historischen, materiellen, u.a.) Differenzen, welche sich in Verhältnissen zueinander auftun, und das Erstarren in Repräsentationen unterlaufen.
Nature Morte (“Stillleben”) aus dem Jahr 2023 besteht aus 12 gerahmten, gefundenen Drahtglasscheiben, und existiert in einem mehrdeutigen Bereich zwischen Skulptur und Bildfläche sowie zwischen abstrakter Malerei und Readymade. Hier zeigt sich Levines Interesse daran, die vorherrschende Auffassung eines “echten” Kunstwerkes grundlegend in Frage zu stellen, ebenso wie an den physisch-sinnlichen Qualitäten von Objekten. Mit Levines Worten möchte sie Kunst schaffen, “welche Bedeutungen aufhebt und ständig neue Interpretationswege eröffnet, jenseits von Dogmatismus, Doktrin, Ideologie und Autorität”:
“I try to make art which celebrates doubt and uncertainty. Which provokes answers but doesn’t give them. Which withholds absolute meaning by incorporating parasite meanings. Which suspends meaning while perpetually dispatching you toward interpretation, urging you beyond dogmatism, beyond doctrine, beyond ideology, beyond authority.”²
In der Fasanenstraße 31 zeigt Levine den aus 36 Diptychen bestehenden Collagezyklus Covid, 2023. Die 72 Einzelblätter sind Ausschnitte von Originalseiten eines Designkatalogs generischer Luxusmöblierungen, den die Künstlerin während des Lockdowns zugeschickt bekommen hat. In den sich scheinbar wiederholenden Bildern von homogenen Einrichtungen erscheinen bei näherer Betrachtung Kunstkataloge als Teil solcher Dekore, die als verdinglichte Signifikanten innerhalb kultureller Darstellungen von Lebensstil und Status zirkulieren. Covid manifestiert somit neuartige formale und konzeptuelle Artikulationen von Fragestellungen, die sich in Levines Arbeit seit ihren Anfängen finden lassen.
1&2 Levine, Sherrie, in: October Files: Sherrie Levine, MIT Press, Cambridge, 2018, S. 166, 167
Sherrie Levine
25 October - 21 December 2024
For her exhibition at Galerie Buchholz Sherrie Levine presents works made between 1983 and today, all of which are being exhibited for the first time.
After Piet Mondrian: 1-15, 1983 is a series of 15 color photographs of catalogue reproductions of abstract grid compositions by the Dutch artist. This piece is a seminal example of Levine’s early works of appropriation from the context of her contemporaneous reproductions of paintings by eminent male artists. Levine’s reproductions and recontextualizations, which are neither originals or copies, radically question the concept of originality. Her simultaneous engagement with and rejection of art historical traditions is reflected in a statement in which she describes herself as a “still life artist - with the book plate as [her] subject”:
“I consider myself a still-life artist - with the bookplate as my subject. I want to make pictures that maintain their reference to the bookplates. And I want my pictures to have a material presence that is as interesting as, but quite different from the originals.”¹
The work After Piet Mondrian: 1-15, 1983, has now itself become a pictorial source within Levine’s oeuvre. Four decades later, the artist uses this work as an index for her paintings After Piet Mondrian, made in 2023 and 2024. Levine potentially produces three painterly renderings for each photograph, one in color, one in black-and-white and one in inverted colors. Two of these are shown in this exhibition.
The most recent works in the exhibition are two After Francis Picabia paintings. Here the artist takes an illustration from a Francis Picabia catalog dedicated to the artist’s late work, in particular his dot paintings. In the exhibition there is both a color-version that corresponds to the original and an inverted version of the same painting.
In her reproductions, Levine affirms possible color and formal differences. Repetition and the creation of relations, both art-historical and within her own oeuvre, reveal the non-identical as the actual substance of Levine’s work. Of greater interest than the attributions of original or copy or before and after are the differences (contextual, historical, material, etc.) that emerge in relation to one another and undermine the solidification in representations.
Nature Morte (still life) from 2023 consists of 12 found and framed panes of chicken wire glass. The work exists in an ambiguous area between sculpture and pictorial plane, and likewise between abstract painting and readymade. Here Levine’s interest in fundamentally challenging the prevailing notion of a “real” work of art is evident, as is her interest in the physical and sensual qualities of objects. In Levine’s words:
“I try to make art which celebrates doubt and uncertainty. Which provokes answers but doesn’t give them. Which withholds absolute meaning by incorporating parasite meanings. Which suspends meaning while perpetually dispatching you toward interpretation, urging you beyond dogmatism, beyond doctrine, beyond ideology, beyond authority.”²
At Fasanenstraße 31, Levine presents the collage-cycle Covid, 2023, consisting of 36 diptychs. The 72 images are excerpts from original pages of a design catalog of generic luxury furnishings that the artist received during the lockdown. In the seemingly repetitive illustrations of homogeneous furnishings we can find on closer inspection art catalogs that appear in these decors, circulating as reified signifiers within cultural representations of lifestyle and status. Covid thus manifests novel formal and conceptual articulations of issues that can be found in Levine’s work since its beginning.
1&2 Levine, Sherrie, in: October Files: Sherrie Levine, MIT Press, Cambridge, 2018, pp. 166, 167
Sherrie Levine
After Piet Mondrian: 1-15, 1983
15 c-prints
each: 50.8 x 40.6 cm (paper size)
54.8 x 44.6 x 3.3 cm (framed)
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
After Piet Mondrian: 1-15, 1983
15 c-prints
each: 50.8 x 40.6 cm (paper size)
54.8 x 44.6 x 3.3 cm (framed)
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
Nature Morte 1-12, 2023
12 parts, glass and chicken wire, artist’s frame
each: 43 x 35 x 3 cm (framed)
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
Nature Morte 1-12, 2023
12 parts, glass and chicken wire, artist’s frame
each: 43 x 35 x 3 cm (framed)
detail
Sherrie Levine
After Piet Mondrian: 16, 2023
oil on mahogany
50.8 x 40.6 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
After Piet Mondrian Black and White: 2, 2024
oil on mahogany
50.8 x 40.6 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
After Francis Picabia Inverted: 3, 2024
oil on mahogany
50.8 x 40.6 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
After Francis Picabia Inverted: 3, 2024
oil on mahogany
50.8 x 40.6 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
After Francis Picabia: 3, 2024
oil on mahogany
50.8 x 40.6 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
Covid, 2023
magazine paper mounted
on rag board
36 diptychs (72 framed pieces)
each: 47 x 31.8 cm (paper size)
48.4 x 33.2 cm (framed)
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
Covid, 2023
magazine paper mounted
on rag board
36 diptychs (72 framed pieces)
each: 47 x 31.8 cm (paper size)
48.4 x 33.2 cm (framed)
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2024
Sherrie Levine
Covid, 2023
magazine paper mounted
on rag board
36 diptychs (72 framed pieces)
each: 47 x 31.8 cm (paper size)
48.4 x 33.2 cm (framed)
detail
Sherrie Levine
Covid, 2023
magazine paper mounted
on rag board
36 diptychs (72 framed pieces)
each: 47 x 31.8 cm (paper size)
48.4 x 33.2 cm (framed)
detail
Sherrie Levine
Covid, 2023
magazine paper mounted
on rag board
36 diptychs (72 framed pieces)
each: 47 x 31.8 cm (paper size)
48.4 x 33.2 cm (framed)
detail