Singers of Ten Thousand Lines
Opening and Book Launch
Friday, 20 August, 6-8 pm
Michael Oppitz
Singers of Ten Thousand Lines
20. August - 4. September 2021
Unter dem Titel “Singers of Ten Thousand Lines” präsentiert die Galerie Buchholz Fotografien, um zugleich ein Buch vorzustellen, in dem die Mehrheit der ausgestellten Bilder in erzählender Abfolge versammelt sind. Mit “Singers of Ten Thousand Lines” ist das Hauptkapitel ebendieses Buches überschrieben, das die überaus reiche, mythische Überlieferung und rituelle Praxis in einer abgelegenen Lokalgesellschaft des Himalaya ins Zentrum rückt. Der Autor, Michael Oppitz, hatte eine kürzere, deutsche Fassung als Resultat intensiver Feldforschung bereits 1981 im Syndikat Verlag unter der Überschrift “Schamanen im Blinden Land” veröffentlicht, zeitgleich mit dem inzwischen klassischen Film gleichen Titels. Die nun erscheinende englische Version des Buches erweitert die alte um mehr als ein Drittel der dokumentarischen Abbildungen und um ein umfangreiches Nachwort, das die historischen Veränderungen nachzeichnet, die über diese Bergregion Nepals in den vergangenen vier Jahrzehnten hereingebrochen sind. In einem Bildanhang stellt das neue Buch frühe Abbildungen zur Geschichte des Schamanismus in Sibirien der rezenten Heilerpraxis im Himalaya gegenüber.
Während der Film in laufenden Bildern die Handlungen der örtlichen Glaubensheiler als Teil eines alltäglichen Geschehens im Dorf und vor wechselnden Szenerien einer eindrucksvollen Naturlandschaft verfolgte, treten im Buch Wortbeschreibungen und Fotografien in einen gleichgewichtigen Wettbewerb. Ohne einander zu erklären oder zu verdoppeln, ergeben sich die Mitteilungen aus dem Wechselspiel von Bild und Wort: sie liegen zwischen beiden. Die Ausstellung reduziert die Mittel mit einer Auswahl isolierter Bilder und ohne verbale Unterstützung um ein weiteres Mal. Jedes einzelne Bild, dem Strom selbsttätig ablaufender Ereignisse entrissen, spricht nur für sich selbst; im besten Falle weist es auf einen ansonsten unsichtbaren Zusammenhang. Film, Buch und Fotoausstellung, auch wenn sie von ein- und derselben Wirklichkeit handeln - dem Weiterleben einer Form des nordasiatischen Schamanismus in einer Bergregion des Himalaya - suchen sie jeweils auf eine andere Art, die Möglichkeiten ethnographischer Zeitzeugenschaft zu erproben.
Michael Oppitz
Singers of Ten Thousand Lines
20 August - 4 September 2021
Titled “Singers of Ten Thousand Lines” Galerie Buchholz presents a series of photographs in conjunction with the launch of a new book. Both book and exhibited photographs focus on the extraordinary mythical traditions and ritual practices in a remote community in the Himalayan mountains, studied over a long period of field research by Michael Oppitz. The book now launched is the English version of his German original, first published in 1981 by Syndikat Verlag under the title “Schamanen im Blinden Land”. That book came out in parallel to a film of the same name, today considered a classic. Now appearing in English as “Shamans of the Blind Country. A picture book from the Himalaya” the new version extends the old by more than a third with additional original documentary photographs; it traces the historical changes that have transformed this mountainous region of Nepal in the last four decades in an extensive epilogue; and it suggests a wider context of ritual healing in the Himalaya by appending a selection of early pictures of shamanism in Siberia.
While the picture book “Shamans of the Blind Country” generates a tension between words and pictures by putting both on equal footing, granting each an equal space, the exhibition “Singers of Ten Thousand Lines” relies exclusively on photographs. Each of these photos stands on its own, without any verbal support. Isolated, each photograph tells its own story, even though all of them are connected with an identical social and ritual background: the religious and daily life of the Himalayan village here documented. Only some of the photographs shown display a serial quality, suggesting the continuous run of events from which they were taken. This social run of life was the common starting point for the book, the film, and the photographs, each of them seeking in their own way to test the possibilities of how ethnography can witness the passing of time.
Michael Oppitz
Initiand spotting helping spirits - successfully, 1978
silver gelatin print, 2021
60 x 40 cm
Michael Oppitz
Master guru catching twig of life tree for pupil, 1978
silver gelatin print, 2021
42 x 28 cm
Michael Oppitz
Diagnosis in sign language: nine days of danger, 1978
silver gelatin print, 2021
42 x 28 cm
Michael Oppitz
Looking for a fugitive soul under world mat, 1979
silver gelatin print, 2021
28 x 42 cm
Michael Oppitz
Defusing the arrows of the hunting spirit, 1978
silver gelatin print, 2021
28 x 42 cm
Michael Oppitz
Phalanx of shamans dancing to tree of life, 1978
silver gelatin print, 2021
28 x 42 cm
Michael Oppitz
Villagers returning to tree of reincarnation, 1984
silver gelatin print, 2021
20 x 30 cm
Michael Oppitz
Guild of shamans abandoning neophyte for solitary ritual birth, 1981
silver gelatin print, 2021
42 x 28 cm
Michael Oppitz
Constructing a rope ladder against malignant spirits, 1978
silver gelatin print, 2021
28 x 42 cm
Michael Oppitz
Jogi as joker, head of itinerant dance troupe, 1981
silver gelatin print, 2021
42 x 28 cm
Michael Oppitz
Anticipating dancer at the central post of the house, 1984
silver gelatin print, 2021
28 x 42 cm
Michael Oppitz
Frightening witches with the squeals of a pig, 1979
silver gelatin print, 2021
42 x 28 cm
Michael Oppitz
Pupil receiving shaman necklace from master, 1978
silver gelatin print, 2021
60 x 40 cm
Michael Oppitz
Neophyte with heart of ram and twig of life tree, 1978
silver gelatin print, 2021
42 x 28 cm
Michael Oppitz
Shamans looking out for soul robbers near mat, 1984
silver gelatin print, 2021
40 x 60 cm
Michael Oppitz
Dumb Dog in his favourite role as bawdy entertainer, 1978
silver gelatin print, 2021
60 x 40 cm