Lukas Duwenhögger

“Probleema”

11 November 1995 -
16 December 1995

opening reception on Saturday,
11 November, 6-9 pm

EN
DE

Lukas Duwenhögger
“Probleema”

 

11. November - 16. Dezember 1995

 

Zur Installation “Probleema”

 

Die kritischen Untersuchungen zum privilegierten Blicken/Sprechen sind in den letzten Jahren immer vielschichtiger geworden.
Etablierte Formen der Kritik haben sich dabei oft als paternalistisch, homophob, misogyn, rassistisch, sexistisch und ausschließend entlarvt.
Besonders ethnische und/Und sexuelle Minderheiten haben in jahrelangem Kampf dichotome Verkrustungen aufbrechen lassen, die (Nicht) Repräsentation in Fragestellen und sich ein Forum verschaffen können.

 

Die Durchsetzung der Unruhe überall, wo die Diskurse Gefahr laufen, den Interessen an der Reproduktion irgendwelcher Status quo’s sowie deren jeweiliger Lieblings-Stunde-Null Folge zu leisten, ist ein Erfolg der Minderheiten, die sich nicht damit abfüttern ließen und lassen, vom kritischen Establishment verschwiegen und ihrer Sichtbarkeit beraubt zu werden.
Die Installation “Probleema”, nach dem gleichnamigen Gemälde des finnischen Malers Akseli Gallen Kallela (1865-1931) benannt, besteht aus 5 Ölbildern und einem Holzhaus, und setzt sich mit einer spezifischen Form privilegiertem Blickens, den Blick homosexueller Panik einer homosozial strukturierten Avantgarde auseinander.
1894 hatten die 4 sendungsbewussten Bohemiens in Kallela’s Bild genau die Vision, die sie brauchten, um sich in ihrem Glauben bestärkt zu fühlen, das neu entdeckte nationale Erbe gegen eine ebenso neu entdeckte Dekadenz verteidigen zu müssen.
Die Erscheinung, eine esoterische, ägyptische Gottheit, kam von weither und transportierte das, was diese jungnationalen Romantiker als “Weltgeist” bezeichneten.
In Paris unter dem so städtischen Banner des Plein-Air-Realismus erzogen, sind sie nunmehr der strahlenden Sommergarderoben vor Eisenbahnbrücken überdrüssig.

 

Der mondäne Aspekt ihres Versammlungsortes - ein Séparée im Hotel Kämp­­ - interessiert sie weniger als der asketische Rückzug in das karge Karelien im finnischen Osten.

 

Sie brüten also über einem Programm, und die Gemeinde, für die geplant wird, ist atemberaubend groß: unter einer Neuen Nation geht nichts.
Die ausschließlich männliche Besetzung des Planungsstabes fällt dabei ebenso ins Auge wie die Beschaffenheit der Inspirationsquelle.
Der sozialistische Literaturkritiker Georg Brandes z.B.wird in diesem Zusammenhang von einem Mitglied der Gruppe als “Schmollender Held der Aufklärung, der uns vergeblich vor dem neuen reaktionären Trend gewarnt hat” abgewiesen.

 

Osirisschwingen… Neckarauen - 100 Jahre später werden im Bestseller “Faserland” von Christian Kracht die heißesten Tränen über den Verlust des besten Freundes vergossen, die größte Angst ist die vor einer schwulen Vergewaltigung, und die innigste Sehnsucht besteht darin, mit einer reinen - und abwesenden - Frau eine Reproduktionsanlage für das Erhabene zu gründen.
Der Name des Engels: Isabella Rossellini.
Der Ort des zwangsheterosexuellen Ausbildungslagers: die Schweizer Alpen.
Der Grund für dieses Programm: Ein Mann namens Mann (Vorname Thomas).

 

Als Vehikel zur Erlangung von Anerkennung und Liebe durch den bewunderten Freund sind in beiden homosozialen Szenarien die Frauen bis zu ihrer vollkommenen Abwesenheit wegstilisiert. Ihren Platz hat die Panik vor dem eingenommen, dessen Namen man nicht nennen darf.
1995 hat sich der “Weltgeist” in Rauch aufgelöst …
Wer sind diese Männer auf der anderen Wand, die es sich offenbar erlauben, anderen Gedanken nachzuhängen - und wie sind sie?
Und was die Malerei angeht: was bedeutet dieser Mangel an Erhabenheit?

 

Lukas Duwenhögger, 10.9.95

Lukas Duwenhögger
“Probleema”

 

11 November - 16 Dezember 1995

 

On the installation “Probleema” 1995

 

The past several years have brought increasingly multifaceted critical analyses of the complex of privileged gazes/speech.
Established forms of critique have in many instances been revealed to be paternalistic, homophobic, misogynous, racist, sexist, and exclusionary.
Ethnic and/And sexual minorities, in particular, have waged sustained struggles to dismantle entrenched dichotomic structures, call the operation of (Non) representation in question, and make their voices heard.
Disturbance has spread throughout domains where discourses are prone to serve interests invested in the reproduction of one status quo or another with its starting-from-a-blank-slate moment of choice. This has been accomplished by minorities who refused and still refuse to put up with the critical establishment’s attempts to silence them and dispossess them of their visibility.

 

The installation “Probleema”, the title is borrowed from a painting by the Finnish artist Akseli Gallen Kallela (1865-1931), consists of 5 oil paintings and a timber cottage. It scrutinizes a specific form of the privileged gaze, the gaze of homosexual panic, in an avant-garde structured by homosociality.
In 1894, the 4 bohemians in Kallela’s picture had the exact vision they needed to shore up their profound belief in their mission: to defend the newly discovered national heritage against a just as newly discovered decadence.
The apparition, an esoteric Egyptian deity, came from afar and transmitted to them what these young-national Romantics called the “World Spirit”.
Educated in Paris under the thoroughly urban banner of plein-air realism, they are now weary of beaming summer attires before railway bridges.

 

Their swank place of assembly - a private room at the Hotel Kämp - holds less interest to them than an ascetic retreat into the barren landscapes of Karelia in Finland’s east.

 

So they brood over a program, and the community for which they make plans is breathtakingly vast: nothing less than a New Nation will do.
That the planning staff is an all-male cast is conspicuous, as is the nature of their source of inspiration.
The socialist literary critic Georg Brandes f.i.is rejected by one member of the group as a “pouting hero of enlightenment who has warned us in vain to beware of the new reactionary trend.”

 

The pinions of Osiris… the fields along the river Neckar - 100 years later, in Christian Kracht’s bestselling novel “Faserland”, the hottest tears are shed over the loss of the best friend, the greatest fear is that of gay rape, and the most deeply felt yearning is to be united with a pure-  and absent- woman in founding a reproduction plant for the sublime.
The angel’s name: Isabella Rossellini.
The location of the training camp in compulsory heterosexuality: the Swiss Alps.
The reason behind this program: one man called Mann (first name Thomas).

 

In both homosocial scenarios, the vehicle that lets the protagonist attain the admired friend’s approval and love is the stylized effacement, even total absence, of women. Their place has been taken by the panicked fear of that whose name must not be spoken.
In 1995, the “World Spirit” has gone up in smoke…
Who are these men on the other wall who manifestly allow themselves different daydreams-and how are they?
And when it comes to painting: what does this lack of sublimity mean?

 

Lukas Duwenhögger, 9/10/95

Lukas Duwenhögger

“Probleema”, 1995
wooden house on castors, wood, glass, metal, photo canvas, five paintings
300 x 400 x 300 cm
installation view Galerie Daniel Buchholz, Köln 1995

Lukas Duwenhögger

“Probleema”, 1995
wooden house on castors, wood, glass, metal, photo canvas, five paintings
300 x 400 x 300 cm
installation view Galerie Daniel Buchholz, Köln 1995

Lukas Duwenhögger

“Probleema”, 1995
wooden house on castors, wood, glass, metal, photo canvas, five paintings
300 x 400 x 300 cm
installation view Galerie Daniel Buchholz, Köln 1995

Lukas Duwenhögger

“Probleema”, 1995
wooden house on castors, wood, glass, metal, photo canvas, five paintings
300 x 400 x 300 cm
detail

Lukas Duwenhögger

“Probleema”, 1995
wooden house on castors, wood, glass, metal, photo canvas, five paintings
300 x 400 x 300 cm
installation view Galerie Daniel Buchholz, Köln 1995

Lukas Duwenhögger

“Probleema”, 1995
wooden house on castors, wood, glass, metal, photo canvas, five paintings
300 x 400 x 300 cm
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Lukas Duwenhögger

“Probleema”, 1995
wooden house on castors, wood, glass, metal, photo canvas, five paintings
300 x 400 x 300 cm
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Lukas Duwenhögger

“Probleema”, 1995
wooden house on castors, wood, glass, metal, photo canvas, five paintings
300 x 400 x 300 cm
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Lukas Duwenhögger

“Probleema”, 1995
wooden house on castors, wood, glass, metal, photo canvas, five paintings
300 x 400 x 300 cm
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