Heji Shin

Kanye

15 March 2019 -
20 April 2019

opening reception on Friday,
15 March, 7-9 pm

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DE

Heji Shin

 

Kanye

 

15. März - 20. April 2019

 

Die Ausstellung zeigt sieben Portraits von Kanye West. Die meisten davon wurden in einem Fotostudio in Los Angeles aufgenommen, nachdem ich West und sein Team wochenlang an unterschiedlichen Orten in den USA und Uganda begleitet hatte.

 

West war in der Zwischenzeit zu einem Gespräch mit Donald Trump ins Oval Office eingeladen worden. Ein Medienereignis, das eine öffentliche Debatte entfachte, die allgemeine Ablehnung gegenüber Kanye West und Zweifel an seiner psychischen Gesundheit hervorrief.

 

In den sozialen Medien und der Presse entstand ein ähnliches Bild von Kanye West als psychisch instabilem Künstler, einem notorischen Provokateur und Poser. Man war sich einig darüber, dass er seinen Celebrity Status missbrauche und dass man ihn in eine psychische Anstalt einweisen sollte.

 

Im November letzten Jahres habe ich größerformatige tapezierte Versionen dieser Portraits in der Kunsthalle Zürich gezeigt. Die Ausstellung erregte Reaktionen wie “this is a bag of wank” mit kotzenden Emojis, oder “this might be the 7 signs of the apocalypse” oder “it is just exploitative art”. Sind derartige Kommentare in den sozialen Medien nichts Ungewöhnliches, so waren sie für mich doch eine Bestätigung für die gesellschaftliche Forderung einer moralischen Orthodoxie, die einer der Gründe für mein Interesse an Kanye war.

 

Ironischerweise war Kanye West die meiste Zeit seiner Karriere unpolitisch und seine eher seltenen politschen Andeutungen lassen sich unmöglich klar in einem Binärsystem von Rechts und Links verorten. Sein disruptives Verhalten und seine Misachtung von Konventionen sind seit langer Zeit Teil seiner künstlerischen Figur.

 

Heji Shin

Heji Shin

 

Kanye

 

15 March - 20 April 2019

 

The exhibition features seven portraits of Kanye West, the majority of which were taken in a photo studio in Los Angeles after weeks of accompanying West and his team across multiple places in the United States and Uganda.

 

In the meantime, West had been invited to the oval office for a much-televised conversation with Donald Trump that sparked an ongoing backlash against him and public skepticism about his mental health.

 

The discussions on social media and in the press painted a similar picture of West as a mentally unstable artist with a long history of provocative posturing. This time the consensus rallied around the idea that he was abusing his platform as a celebrity and needed to be checked into a hospital.

 

A bigger billboard version of these Kanye West portraits was shown at Kunsthalle Zürich last November, eliciting responses ranging from “this is a bag of wank” with puking emojis to “this might be the 7 signs of the apocalypse” to “it is just exploitative art”. These types of comments are not very unusual or extraordinary on social media but for me, they seem to confirm the social requirements for moral orthodoxy I had only intuited when I became interested in the figure of Kanye.

 

Ironically his art has been apolitical for most of his career, and his rare political allusions are impossible to situate clearly on the left/right binary. His disruptive behavior and disregard for convention have been part of his artistic persona for a long time.

 

Heji Shin

Heji Shin

Kanye
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2019

Heji Shin

“KW10”, 2018
inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)

Heji Shin

Kanye
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2019

Heji Shin

“KW5”, 2018
inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)

Heji Shin

“Kanye and North in Uganda”, 2018 inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2019

Heji Shin

“Kanye and North in Uganda”, 2018 inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)

Heji Shin

Kanye
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2019

Heji Shin

“KW7”, 2018
inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)

Heji Shin

Kanye
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2019

Heji Shin

“KW9”, 2018
inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2019

Heji Shin

“KW9”, 2018
inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)

Heji Shin

“KW2”, 2018
inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2019

Heji Shin

“KW2”, 2018
inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)

Heji Shin

“KW3”, 2018
inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2019

Heji Shin

“KW3”, 2018
inkjet print, framed
224 x 160 cm
(framed: 233 x 169 x 5 cm)