Cerith Wyn Evans

…Being and Neonthingness

18 November 2020 -
13 February 2021
EN
DE

Ruins true refuge long last towards which so many false time out of mind. All sides endlessness earth sky as one no sound no stir. Grey face two pale blue little body heart beating only up right. Blacked out fallen open four walls over backwards true refuge issueless.

 

Samuel Beckett Lessness

 

Trümmer wahre Zuflucht endlich zu der seit jeher durch soviel falsche Zeit. Weiten endlos Erde Himmel ineinander alles lautlos regungslos. Graues Gesicht zwei blaßblau kleiner Körper Herz schlägt einsam aufrecht. Erloschen aufgesprungen vier Wände auseinander wahre Zuflucht ausweglos.

 

Samuel Beckett Losigkeit

 

Trümmer wahre Zuflucht … das ist klar, das bedeutet eben Trümmer wahre Zuflucht. Aber, Trümmer wahre Zuflucht, endlich zu der seit jeher durch soviel falsche Zeit, außer sich oder falsche Zeit außer sich. Wo zeigt sich die Blockierung, wo zwingt die Blockierung des Schreibens die Leser zu einem Versuch, die entgleitende Bedeutung zu erfassen? Oder die Vielfalt an Bedeutung, in der sich keine der Vielfältigkeiten zu der einen adäquaten konkretisiert, zu der möglicherweise sogar zutreffenden oder brauchbaren oder teilweise adäquaten. Wieviel, anders gefragt, kostet es, in der Ökonomie der Produktion von Bedeutung eine bestimmte Bedeutung aus bestimmten, nebeneinander gestellten Wörtern herauszuholen? Wenn ich von der Ökonomie der Bedeutung und des Bedeutung Schaffens und des Schaffens von Bedeutungslosigkeit spreche, eines Schaffens beispielsweise durch die Auslöschung der Bedeutung von Wörtern, spreche ich gleichzeitig von einer Ökonomie der hergestellten oder konsumierten Bedeutung. Herstellen, Konsumieren, zwei verschiedene Begriffe, beide ein Teil. Was bedeutet das alles? Es meint: was investierst du als Leser in die Identifikationen, die es braucht, um eine bestimmte Bedeutung zu einer bestimmten Zeit zu schaffen? Wieviel kostet es, erhärtet dadurch, dass man aus einer Position liest, die sich mit möglichen Assoziationen, Signifikationen und Möglichkeiten identifiziert? Von dem Utopismus, der hier mitschwingt, einmal abgesehen, liegen “Möglichkeiten” immer in der Zukunft, oder sie sind von so reaktionärer “Art”, dass man sie zwar der Zukunft zuschreibt, sie aber tatsächlich nur deswegen konkret möglich werden, weil sie nichts mit der Zukunft zu tun haben, sondern mit dem Prä-Existenten, mit der Vergangenheit, mit einem schon gesicherten Einsatz? Aber von wem, und wofür?

 

Das führt zu Fragen von Macht und Machtbeziehungen. Zum Beispiel: wer formt für dich die Bedeutungen? Wie wirst du auf Bedeutungen festgelegt, die vorgeblich deinen Interpretationen, deiner Wahl entstammen, tatsächlich aber nicht? Und was ist die politische Position, in der die Identifikation-mit-und-von-Bedeutung, für die du dich entschieden hast, tatsächlich von dem Individuum kommt (das, wie ich sagte, du nicht bist, aber sein könntest)? Wie das gesagt wurde, “du könntest sein”, als wäre dieses “du könntest sein” immer ein fortschrittlicher Schritt, oder Politik, eine (wieder) nicht gemeinte.

 

Peter Gidal Der Autor als Produzent von Nichts, 18. November 1978

 

Cerith Wyn Evans …Being and Neonthingness
Galerie Buchholz, 18. November 2020 - 13. Februar 2021

 

 

 

Ruins true refuge long last towards which so many false time out of mind. All sides endlessness earth sky as one no sound no stir. Grey face two pale blue little body heart beating only up right. Blacked out fallen open four walls over backwards true refuge issueless.

 

Samuel Beckett Lessness

 

Ruins true refuge…this is easy, this means ruins true refuge. But, ruins true refuge, long last towards which, so many false time out of mind, or so many, (comma), false time, (comma), out of mind or false time out of mind. Where, in other words, does the blockage occur, where does the blockage of the writing force the reader to attempt to understand the sliding of meaning or the multiplicity of meaning wherein none of the multiplicities allows itself to solidify into the adequate one, into the even possibly correct or usable or partially adequate one. How much in other words does it cost, in the economy of the production of meaning, to enforce a certain meaning out from certain words placed together. When I speak of the economy of meaning, and meaning making, and the making of meaninglessness, through annihilation for example of meaning from words, I am at the same time speaking of an economy of meaning, produced or consumed, two different terms, both a part. What does all this mean? This means what are you investing as a reader in the identifications necessary to produce a certain meaning at a certain time, how much does it cost, solidified by being in a position of identifying with possible associations significations and possibilities. Apart from the utopianism implied herein “possibilities” are always in the future, or else/of such reactionary “nature” to be implied to be of the future when in fact concretely possible only because not of the future but of the pre-existent, the past, an investment already secured, but by whom and for what?

 

This brings up not only questions of power and power relations, i.e. who is forming the meanings for you, how are you held in at any one time by meanings interpreted and “chosen” seemingly by you but in fact not, and what is the political position where the identification-into-and-of-meaning chosen by you, in fact, by the individual (which I’ve said you are not, but if you were). The way that was stated, “if you were” as if that “if you were” necessarily a progressive move, or politics, one (again) not meant.

 

Peter Gidal The Author as Producer of Nothing, 18 November 1978

 

Cerith Wyn Evans …Being and Neonthingness
Galerie Buchholz, 18 November 2020 - 13 February 2021

 

Cerith Wyn Evans

…Being and Neonthingness
installation view Galerie Buchholz, Köln 2020

Cerith Wyn Evans

Phare de la …, 2020
filament strip light, sound/light program, controller unit, speaker, MP3 player
dimensions variable
installation view Galerie Buchholz, Köln 2020

Cerith Wyn Evans

…Being and Neonthingness
installation view Galerie Buchholz, Köln 2020

Cerith Wyn Evans

Neon Forms (after Noh V), 2019
white neon
270 x 240 x 200 cm
&
Indeterminate painting II, 2020
aerosol varnish and acrylic on canvas
framed: 152.7 x 127.7 x 5.9 cm
&
Indeterminate painting IV, 2020
aerosol varnish and acrylic on canvas
framed: 152.7 x 127.7 x 5.9 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2020

Cerith Wyn Evans

Indeterminate painting II, 2020
aerosol varnish and acrylic on canvas
framed: 152.7 x 127.7 x 5.9 cm

Cerith Wyn Evans

Indeterminate painting IV, 2020
aerosol varnish and acrylic on canvas
framed: 152.7 x 127.7 x 5.9 cm

Cerith Wyn Evans

Neon Forms (after Noh V), 2019
white neon
270 x 240 x 200 cm
&
Monochromes (BLK) I, 2020
gloss paint on canvas
framed: 93.1 x 63.15 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2020

Cerith Wyn Evans

Monochromes (BLK) I, 2020
gloss paint on canvas
framed: 93.1 x 63.15 x 5 cm

Cerith Wyn Evans

…Being and Neonthingness
installation view Galerie Buchholz, Köln 2020

Cerith Wyn Evans

Come (0), 2020
white neon
Ø 85 cm
&
Tokonoma Scroll (I), 2020
Japanese scroll, perforated
125 x 70.5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2020

Cerith Wyn Evans

Tokonoma Scroll (I), 2020
Japanese scroll, perforated
125 x 70.5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2020

Cerith Wyn Evans

Neon Forms (after Noh V), 2019
white neon
270 x 240 x 200 cm
alternate view

Cerith Wyn Evans

C=L=E=A=V=E 20 (after P.P.C.), 2020
2 neon forms, 2 candles
neon: 180 cm length, 15 mm gauge
candle: 42 cm height

Cerith Wyn Evans

C=L=E=A=V=E 20 (after P.P.C.), 2020
2 neon forms, 2 candles
neon: 180 cm length, 15 mm gauge
candle: 42 cm height
detail

Cerith Wyn Evans

Tokonoma Scroll (II), 2020
Japanese scroll, perforated
188 x 60 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 202