Wolfgang Tillmans

“paper drop”

12 January 2007 -
24 February 2007

opening reception on Friday,
12 January, 7-9 pm

EN
DE

Wolfgang Tillmans
“paper drop”

 

12. Januar - 24. Februar 2007
Eröffnung am Freitag, dem 12. Januar, 19-21 Uhr

 

In seiner bereits neunten Einzelausstellung in der Galerie Daniel Buchholz präsentiert Wolfgang Tillmans eine Installation mit neuesten Fotoarbeiten sowie eine Gruppe von Tischobjekten. Schwerpunkt der Wandinstallation in den Räumen der Elisenstraße sind Arbeiten aus der neuen “paper drop”-Serie. Diese Fotografien kreieren aus der Dünne eines gefalteten Blatt Papieres so interessante wie seltsame Anmutungen von Raum und dreidimensionaler Illusion. In dem tropfenförmigen („drop“) Hohlraum bzw. dem schimmernden Schatten, der sich aus der Faltung des Papiers, d.h. der Krafteinwirkung auf das Blatt oder der Gravität, sowie dem Lichteinfall ergibt, entsteht in manchen Bildern der körperlose Eindruck von Tiefe und Endlosigkeit. Jede dieser einfachen aber präzisen Kompositionen verfügt über eine ganz eigene farbliche und räumliche Stimmung.

 

Die Tischobjekte, von Wolfgang Tillmans speziell entwickelte Vitrinentische, enthalten aus Zeitschriften, Magazinen und ähnlichen Quellen gesammelte und fotokopierte Ausschnitte, die der Künstler mit eigenen Fotoarbeiten arrangiert hat. Diese Tischinstallation wurde letztes Jahr in einem größerem Umfange bereits im Museum of Contemporary Art, Chicago, sowie im Hammer Museum, Los Angeles, unter dem Titel „truth study center“ gezeigt. In diesem Zusammenhang erscheint auch ein neues Künstlerbuch von Wolfgang Tillmans: „manual“ (Verlag der Buchhandlung Walther König, Präsentation am Samstag, den 13. Januar, in der Buchhandlung König in Köln). Wolfgang Tillmans im einleitenden Text:

 

„Das Tischprojekt verdankt sich der Erkenntnis, dass das Thema unserer Zeit die Probleme und Konflikte sind, die von Leuten geschaffen werden, die für sich absolute Wahrheit beanspruchen. Die 1990er Jahre waren geprägt von einer pragmatischen Anerkennung der Relativität. In den vergangenen Jahren hingegen beherrschten die verabsolutierenden Stimmen der religiös Intoleranten und weltanschaulich Reaktionären den politischen Diskurs. Es sieht so aus, als hätte eine dogmatische Minderheit die Welt in Geiselhaft genommen, während diejenigen, welche die Dinge eher in ihrer Bedingtheit betrachten, ungläubig und ohnmächtig zusehen müssen.“

 

In den Galerieräumen in der Neven-DuMont-Straße zeigt Wolfgang Tillmans neue monochrome Fotoarbeiten sowie eine Serie von Portraits („Fensterbilder“, 2006).

Wolfgang Tillmans
“paper drop”

 

12 January - 24 February, 2007
opening reception on Friday, 12 January, 7-9 pm

 

Wolfgang Tillmans, in his ninth solo exhibition at Galerie Daniel Buchholz, is showing an installation featuring his newest photographic works and also a group of table objects. In his wall installation in the Elisenstrasse rooms the main focus is on works from his new ‘paper drop’ series. From the thin film of sheets of folded paper these photographs create a three dimensional illusion with strange and intriguing suggestions of space. In their ‘drop-shaped’ hollow interiors and in the shimmering shadows created by the folds in the paper, as a result of force applied to the paper, or due to gravity, or to the way light falls on it, an ethereal impression of depth and infinity arises in many of the pictures. Their composition is simple but precise, and from each of them an atmosphere with its own colour and space emanates.

 

The table objects, glazed display tables specially developed by Wolfgang Tillmans, contain cuttings from journals, magazines and similar sources which the artist has collected and photocopied and arranged along with his own photographic works. This table installation was exhibited last year on a larger scale under the title ‘truth study center’ in the Museum of Contemporary Art, Chicago, and also in the Hammer Museum, Los Angeles. In conjunction with this, manual, a new artist’s book by Wolfgang Tillmans, is about to be published by the Verlag der Buchhandlung Walther König. It will be launched on Saturday, January 13 in the bookshop of Walther König in Cologne. In his introductory text Wolfgang Tillmans writes:

 

‘The table project arises out of the realisation that the problems and conflicts created by people who lay exclusive claim to absolute truth for themselves are the central theme of our times. The Nineties were shaped by the pragmatic acceptance of relativity. In recent years however the domineering voices of religious intolerance and ideological reaction have dominated the political discourse. It looks as though the dogmatic minority has taken the world hostage, while those who prefer to see things as relative and interdependent are forced to look on in impotent incredulity.’

 

In the rooms at the Gallery in the Neven-DuMont-Strasse Wolfgang Tillmans is showing new monochrome photographs and a series of portraits („Fensterbilder“, 2006).

Wolfgang Tillmans

“paper drop”
installation view, Galerie Daniel Buchholz, Elisenstraße 4-6, Köln 2007

Wolfgang Tillmans

“paper drop”
installation view, Galerie Daniel Buchholz, Elisenstraße 4-6, Köln 2007

Wolfgang Tillmans

“rain”, 2006
c-print
212 x 145 cm

Wolfgang Tillmans

“paper drop (red)”, 2006
c-print
143 x 212 cm

Wolfgang Tillmans

“meeting lights”, 2006
c-print
30 x 40 cm

Wolfgang Tillmans

“paper drop (star)”, 2006
c-print
51 x 61 cm

Wolfgang Tillmans

“mosque”, 2006
c-print
61 x 51 cm

Wolfgang Tillmans

“Richard Hamilton”, 2005
c-print
212 x 145 cm

Wolfgang Tillmans

“paper drop (rainbow)”, 2006
c-print
30 x 40 cm

Wolfgang Tillmans

“paper drop fused I”, 2006
c-print
210 x 145 cm

Wolfgang Tillmans

“paper drop fused II”, 2006
c-print
210 x 145 cm

Wolfgang Tillmans

“Silver installation (detail)”, 2005
c-print
30 x 40 cm

Wolfgang Tillmans

“Städelschule, Treppe (b)”, 2006
c-print
212 x 145 cm

Wolfgang Tillmans

“Wilhelm Leibl painting”, 2002
c-print
215 x 145 cm

Wolfgang Tillmans

“Tisch (Köln) 1”, 2007
wood, glass, c-print, photocopies

Wolfgang Tillmans

“Tisch (Köln) 2”, 2007
wood, glass, c-print, photocopies

Wolfgang Tillmans

“Tisch (Köln) 3”, 2007
wood, glass, c-print, photocopies

Wolfgang Tillmans

“Tisch (Köln) 4”, 2007
wood, glass, c-print, photocopies

Wolfgang Tillmans

“truth study center (Helsinki), table 10”, 2006
wood, glass, c-print, photocopies

Wolfgang Tillmans

“Tisch (Köln) 5”, 2007
wood, glass, c-print, photocopies

Wolfgang Tillmans

“Tisch (Köln) 6”, 2007
wood, glass, c-print, photocopies

Wolfgang Tillmans

“Tisch (Köln) 7”, 2007
wood, glass, c-print, photocopies

Wolfgang Tillmans

“paper drop”
installation view, Galerie Daniel Buchholz, Neven-DuMont-Straße 17, Köln 2007

Wolfgang Tillmans

“Lighter VI”, 2007
c-print
61 x 50.8 cm

Wolfgang Tillmans

“paper drop”
installation view, Galerie Daniel Buchholz, Neven-DuMont-Straße 17, Köln 2007

Wolfgang Tillmans

“paper drop”
installation view, Galerie Daniel Buchholz, Neven-DuMont-Straße 17, Köln 2007

Wolfgang Tillmans

“Lighter X”, 2007
c-print
61 x 50.8 cm

Wolfgang Tillmans

“paper drop”
installation view, Galerie Daniel Buchholz, Neven-DuMont-Straße 17, Köln 2007

Wolfgang Tillmans

“Lighter XI”, 2007 / “Lighter XII”, 2007 / “Lighter XIII”, 2007 / “Lighter XIV”, 2007 / “Silver 62”, 1994
5 c-prints
61 x 50.8 cm and 30.5 x 40.6 cm

Wolfgang Tillmans

“Lighter XV”, 2007 / “Lighter XVI”, 2007 / “Lighter XVII”, 2007
3 c-prints
each 61 x 50.8 cm

Wolfgang Tillmans

“paper drop”
installation view, Galerie Daniel Buchholz, Neven-DuMont-Straße 17, Köln 2007

Wolfgang Tillmans

“Lighter VII”, 2007 / “Lighter VIII”, 2007 2 c-prints
each 61 x 50.8 cm

Wolfgang Tillmans

“Lighter IX”, 2007
c-print
61 x 50.8 cm

Wolfgang Tillmans

“paper drop”
installation view, Galerie Daniel Buchholz, Neven-DuMont-Straße 17, Köln 2007

Wolfgang Tillmans

“Lighter XX”, 2007 / “Lighter XXI”, 2007
2 c-prints
each 61 x 50.8 cm