Lutz Bacher

FIREARMS

30 August 2019 -
26 October 2019

opening reception on Friday, 30 August, 7-9 pm

EN
DE

Lutz Bacher

 

FIREARMS

 

30. August - 26. Oktober 2019
Eröffnung am Freitag, 30. August, 19-21 Uhr

 

Erweiterte Öffnungszeiten während DC Open
Freitag, 6. September 11-22 Uhr, Samstag, 7. September 11-20 Uhr,
Sonntag, 8. September 12-18 Uhr

 

Galerie Buchholz Köln präsentiert FIREARMS, eine Ausstellung des letzten fertiggestellten Werks der amerikanischen Künstlerin Lutz Bacher (1943-2019). FIREARMS ist eine Arbeit, bestehend aus 58 Pigmentdrucken, die je ein unterschiedliches Waffenmodell zeigen. Die Bilder stammen aus einem Handbuch zur Reparatur und Pflege von Feuerwaffen. Wie in einer Typen-Sammlung zeigen die Prints ein Profilbild jeder Waffe, dazu ihren Namen, das Herstellungsland, den Hersteller, die Patronengröße, das Fassungsvermögen des Magazins, Länge, Höhe, Lauflänge und Gewicht. Viele dieser Waffen wurden für Armeen und Polizeieinheiten entwickelt, die im 1. und 2. Weltkrieg und in den angrenzenden Perioden aktiv waren. Manche Modelle sind älter und historisch, andere wurden aus bereits bestehenden Modellen weiterentwickelt, und manche sind jüngere Entwicklungen auf dem neuesten Stand der Technik. Sie kommen aus allen Gegenden der Welt - Italien, Großbritannien, Österreich, Japan, Schweiz, verschiedene Teile der Vereinigten Staaten, etc. Sie hängen in alphabetischer Folge nach Modellnamen in einer Reihe, die durch die gesamten Galerieräume geht. Die 58 Tafeln machen die Beschaffenheit dieser Gewalt bringenden Objekte aus dem 20. Jahrhundert sichtbar. Sie erklären in direkter, unumwundener Sprache die Technologie, das Handwerk und die Verwendung dieser Waffen im Kontext von Kriegsführung, Polizeiarbeit, Sport, Selbstverteidigung. Die Waffen erscheinen als Waren für den internationalen Handel und persönliche Sammeltätigkeit.

 

Lutz Bacher stellte die Arbeit und ihren Installationsplan, konzipiert im Hinblick auf diese Ausstellung, am 11. Mai 2019 fertig, einen Tag vor ihrem unerwarteten Tod durch einen Herzinfarkt. Ihr fünf Jahrzehnte umfassendes Schaffen war durch eine weitreichende, mutige Erforschung von Themen in einer großen Bandbreite von Medien und Strategien gekennzeichnet. FIREARMS stellt eine Rückkehr zu einer von Lutz Bachers grundlegendsten und dauerhaftesten Techniken dar: einmal mehr verwendet sie Verknüpfungen gefundener Bilder mit Texten, um tiefreichende psychologische und politische Subtexte an den Tag zu bringen. Einige ihrer bekanntesten Arbeiten verwenden diese Bild/Text-Strategie - die “Jokes” (1987-88), in denen Bilder von Politikern und Berühmtheiten mit befremdlichen und verblüffenden Witzen zusammengebracht werden; die “Playboys” (1991-93), die Antonio Vargas‘ illustrationen von Pinup-Girls aufgreifen und ihnen doppeldeutige Formulierungen unterschieben; und “Sex with Strangers” (1986), die explizit pornographische Bilder reproduziert und ihnen Bildlegenden hinzufügt, die sie als bemüht nüchterne, auf Distanz gehende Warnbeispiele lesbar machen. In FIREARMS präsentiert Bacher Waffen teils als wissenschaftliche Typen, die durch ihr mechanisches Design und durch die Fertigung definiert sind. Sie fungieren aber auch als Artefakte aus verschiedenen politischen Geschichten und als Phallussymbole und Fetischobjekte. Dass sich die Vereinigten Staaten schon seit längerer Zeit in einem Ausnahmezustand aufgrund von unkontrollierter Waffengewalt befinden, ohne dass die Regierung ihren Unwillen ablegen würde, etwas dagegen zu unternehmen, war der Künstlerin selbstverständlich bewusst.

 

Lutz Bacher war eine leidenschaftliche Leserin von Spionageromanen. Vor allem auch in den vergangenen Jahren der Präsidentschaft von Donald Trump widmete sie dem Genre besondere Aufmerksamkeit. Eine Auswahl von Büchern aus ihrer persönlichen Bibliothek wird im Fenster des Antiquariat Buchholz gezeigt.

 

Dies ist die sechste Einzelausstellung von Lutz Bacher in der Galerie Buchholz. Anfang September wird das CCA Wattis Institute for Contemporary Art in San Francisco eine Ausstellung mit neuen Arbeiten von Vincent Fecteau eröffnen, die auch zentrale Werke von Lutz Bacher enthält. Sie war mit Fecteau befreundet und hat auch immer wieder mit ihm zusammengearbeitet. Arbeiten von ihr werden auch in der Ausstellung “Emissaries for Things Abandoned by Gods” enthalten sein, kuratiert von Elena Filipovic am Casa Luis Barragan in Mexico City. Die Eröffnung ist für Ende September geplant. Im Oktober wird die University of California Irvine eine Einzelausstellung von Lutz Bacher mit dem Titel “Blue Wave” in der University Art Gallery präsentieren. Die Künstlerin Monica Majoli und die Kuratorin Allyson Unzicker haben die Ausstellung gemeinsam mit der Künstlerin organisiert und entwickelt. 2018 präsentierte Lutz Bacher drei institutionelle Einzelausstellungen: “The Silence of the Sea” war die erste Ausstellung in den neu eröffnete Lafayette Anticipations in Paris, im 80WSE New York University, NY, präsentierte sie “The Long March”. Und erst kürzlich zeigte das K21 in Düsseldorf ihre groß angelegte Ausstellung mit dem Titel “What’s Love Got to Do With It”. Frühere Einzelausstellungen von Lutz Bacher fanden unter anderem statt in Yale Union, Portland; bei 356 Mission Road, Los Angeles; in der Secession, Wien; im Statens Museum for Kunst, Kopenhagen; Kunsthalle Zürich; im ICA London; im Portikus, Frankfurt am Main; im Kunstverein München; und im MOMA/P.S. 1, New York. In Gruppenausstellungen war sie zuletzt vertreten in “Time Kills - Time-Based Art from the Julia Stoschek Collection”, Sesc Avenida Paulista, Sao Paolo; “Everything is Connected: Art and Conspiracy”, Met Breuer, New York; “The Conditions of Being Art: Pat Hearn Gallery & American Fine Arts, co (1983-2004)” im Bard CCS und dem Hessel Museum of Art, Annandale-on-Hudson; “Other Mechanisms”, Secession, Wien; “Stories of Almost Everyone”, Hammer Museum, Los Angeles; “Mechanisms”, CCA Wattis Institute for Contemporary Art, San Francisco; “A Slow Succession with Many Interruptions”, San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; “America is Hard to See”, Whitney Museum of American Art, New York; “Open Dress”, Museum Abteiberg, Mönchengladbach; “NYC 1993: Experimental Jet Set, Trash and No Star”, New Museum, New York; in der 2012 Whitney Biennale, Whitney Museum of American Art, New York; und “Spies in the House of Art”, Metropolitan Museum of Arts, New York.

 

Galerie Buchholz bedankt sich bei Tamara Freedman, Monica Majoli, Kristen Morse, Madeline Drejejian, Nicola Lees, Jason Hirata und Robert Snowden für ihre Arbeit an dieser Ausstellung und für ihre Unterstützung.

Lutz Bacher

 

FIREARMS

 

30 August - 26 October, 2019
opening reception on Friday, 30 August, 7-9 pm

 

extended opening hours during DC Open
Friday, 6 September 11am-10pm, Saturday, 7 September 11am-8pm,
Sunday, 8 September 12-6pm

 

Galerie Buchholz Cologne presents FIREARMS, an exhibition of the last completed artwork by the American artist Lutz Bacher (1943-2019). FIREARMS is a single work comprised of 58 framed pigment prints, each depicting a different model of gun taken from pages of a manual on gun repair and maintenance. Like a typology of arms, the prints show a direct profile portrait of each gun, together with its name, country of origin, manufacturer, cartridge size, magazine capacity, overall length, height, barrel length, and weight. A paragraph of text describes each gun’s design origin, key features, and history of use. Many guns were developed for the armies and police forces active in and around the First and Second World Wars; certain models are older and historical, others are descendants that evolved from earlier designs, and some are new, state-of-the-art models. They come from around the world - Italy, Great Britain, Austria, Japan, Switzerland, various parts of the Unites States, etc. Hung alphabetically by model name in a line-up around the gallery, the 58 plates reveal the conditions of these violent objects from the 20th Century, explaining in direct, matter-of-fact language the technology, craftsmanship, and use of these weapons in the contexts of warfare, police forces, sporting, self-defense, and as goods designed and proffered for international trade and personal collection.

 

Lutz Bacher completed the work and its installation plan for this exhibition on May 11, 2019, one day before her unexpected death from a heart attack. Her five decades of work have been defined by a vast, fearless exploration of subjects through a wild range of mediums and strategies, but FIREARMS returns to one of Lutz Bacher’s most essential and enduring techniques of appropriating found image-and-text pairings to animate their profound psychological and political undercurrents. Some of her best-known works utilize this image/text strategy - the “Jokes” (1987-88), which pair images of politicians and celebrities with uncanny and perplexing jokes; the “Playboys” (1991-93), which appropriate Antonio Vargas illustrations of pin-up girls saying coy, poignant, double-edged phrases; and “Sex with Strangers” (1986), which reproduces explicit pornographic images paired with captions that facetiously attempt to shield or explain the images as cautionary, moralistic warnings. In FIREARMS, Bacher presents weapons partly as scientific types defined by their mechanical design and engineering. But they also operate as artifacts from specific political histories as well phallic symbols and fetish objects. That the United States is in an extended period of emergency stemming from gun violence with the government’s persistent antipathy to gun control was not lost on the artist.

 

Lutz Bacher was a committed reader of spy novels, giving them particular attention in these last years of the Trump era. A selection of spy novels from her personal library will be on display in the window of Antiquariat Buchholz.

 

This is the sixth solo exhibition by Lutz Bacher at Galerie Buchholz. In early September, the CCA Wattis Institute for Contemporary Art in San Francisco will open a show of new work by Vincent Fecteau which will feature key pieces by Lutz Bacher, his long-time friend and collaborator. Her work will be included in the exhibition “Emissaries for Things Abandoned by Gods” curated by Elena Filipovic at the Casa Luis Barragan in Mexico City, opening in late September. In October, the University of California Irvine will present a solo show by Lutz Bacher titled “Blue Wave” at the University Art Gallery, organized by the artist Monica Majoli and curator Allyson Unzicker and developed together with the artist. In 2018, Lutz Bacher presented three institutional solo exhibitions: “The Silence of the Sea” was the inaugural show at the newly opened Lafayette Anticipations in Paris; she presented “The Long March” at 80WSE New York University, NY, and most recently K21 in Düsseldorf mounted her large-scale exhibition titled “What’s Love Got To Do With It”. Previous solo exhibitions by Lutz Bacher have been held at Yale Union, Portland; 356 Mission Road, Los Angeles; Secession, Vienna; Statens Museum for Kunst, Copenhagen; Kunsthalle Zurich; ICA London; Portikus, Frankfurt am Main; Kunstverein Munich; and MOMA/P.S.1, New York, among others. She participated in recent group exhibition including “Time Kills - Time-based art from the Julia Stoschek Collection”, Sesc Avenida Paulista, Sao Paolo;  “Everything is Connected: Art and Conspiracy”, Met Breuer, New York; “The Conditions of Being Art: Pat Hearn Gallery & American Fine Arts, co (1983-2004)” at Bard CCS and the Hessel Museum of Art, Annandale-On-Hudson; “Other Mechanisms”, Secession, Vienna; “Stories of Almost Everyone”, Hammer Museum, Los Angeles; “Mechanisms, CCA Wattis Institute for Contemporary Art, San Francisco; “A Slow Succession with Many Interruptions”, San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; “America is Hard to See”, Whitney Museum of American Art, New York; “Open Dress”, Museum Abteiberg, Mönchengladbach; “NYC 1993: Experimental Jet Set, Trash and No Star”, New Museum, New York; the 2012 Whitney Biennial, Whitney Museum of American Art, New York; and “Spies in the House of Art”, Metropolitan Museum of Art, New York, among others.

 

Galerie Buchholz would like to thank Tamara Freedman, Monica Majoli, Kristen Morse, Madeline Drejejian, Nicola Lees, Jason Hirata and Robert Snowden for their work and encouragement on this exhibition.

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019

Lutz Bacher

FIREARMS, 2019
digital pigment prints in artist frames
58 parts, each 112,5 x 74 x 5 cm
installation view Galerie Buchholz, Köln 2019