Henrik Olesen

“Hysterical Men”

20 September 2013 -
23 November 2013

opening reception on Friday,
20 September, 7-9 pm

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DE

Henrik Olesen
Hysterical Men

 

20. September - 23. November 2013
Eröffnung am Freitag, dem 20. September, 19-21 Uhr

 

Ich teile mit, dass ich eines schönen Vormittags, ich weiß nicht genau um wieviel Uhr, da mich die Lust einen Spaziergang zu machen ankam, den Hut auf den Kopf setzte, das Schreib oder Geisterzimmer verließ, die Treppe hinunterlief, um auf die Straße zu eilen, …
So fängt Robert Walsers Erzählung Der Spaziergang an und man findet diesen Satz und noch zwei weitere Passagen aus der Erzählung in Henrik Olesens Ausstellung gleich zu Anfang, sozusagen noch im Vorzimmer. Robert Walsers Spaziergänger geht also los, begegnet zunächst einer spanisch aussehenden Dame, und gleich daraufhin Professor Mehli, der aus Spazierstock, Mund, Nase, Augen und Hut besteht. Das alles sind sehr bedeutungsvolle Teile des Professors, die alle ihre eigene Geschichte haben, von denen aus es weiteres zu bedenken gibt, bis etwas Neues, das er sieht, den Spaziergänger aus diesen Gedanken reißt.
Henrik Olesen schickt die Ausstellungsbesucher auch auf einen Spaziergang. - Im Flur also schnell noch einen kurzen Blick in den Spiegel. Es ist alles da. Dann um die Ecke, dann hier herum und man begegnet ebenfalls gleich einigen Bekannten, Gesichter, die man mit einem Namen verbinden kann, Personen, von denen man etwas weiß. Hier fängt man jetzt an sich selbst diese Geschichten zu erzählen, aber bevor man sich allzuweit in Gedanken verliert, kommt, wie das auf einem Spaziergang so ist, etwas dazwischen. Ein anderes Bild, ein Detail erinnert an etwas anderes, man verbindet es vielleicht mit dem vorigen Bild, geht ein Stück weiter. Man könnte auf dunkle Gedanken kommen, schließlich sind einige der Personen tot oder im Gefängnis, aber genau das ist nicht Henrik Olesens Intention und so schlägt er uns vor, die Bilder zumindest gedanklich aus diesem Gefängnis zu befreien, indem man eine Zeitlang auf dem Kopf weiterläuft. Dominique Strauss-Kahn kippt also um und dreht sich auf den Kopf.
Die Bilder entwickeln sich im Gehen. Henrik Olesen gibt die Richtung vor, wie beim Schreiben lässt er die Linien nach rechts unten fallen. Er zerlegt für den Betrachter die Bilder in Fragmente und setzt sie wieder zusammen. Er macht das mit einer unglaublichen Großzügigkeit, niemand muss irgendwohin denken, und er insistiert auf nichts. Damit der Betrachter nicht traurig wird, bekommt er oder sie einen Kamm geschenkt. Man kann sich aus so einem Kamm einen Schnurrbart machen, indem man ihn sich unter die Nase hält.

 

Hysterical Men I und II, die beiden Bilder, entstehen aus Bildern, die ja schon da waren, alles eigentlich Realität, aber Henrik Olesen will nicht, dass diese Bilder so geordnet sind, wie wir sie normalerweise präsentiert bekommen und ordnet um, entdeckt Details, zieht sie als Striche, erinnert sich dann wieder an eins, und ordnet es woandershin. Hier die Hände, dort die Füße. Das ist eigentlich alles ganz logisch (sagt er).
Da die Geschichten von Macht, Verrat, sexueller Ordnung und Moral, die wir von den Personen kennen, also einige dieser Bilder, finster genug sind, wird auch Olesens Bild, je weiter die Betrachter auf dem Spaziergang voranschreiten, immer düsterer. Aber auch hier, wie zum Trost, sieht man ganz rechts oben, da wo das Schreiben wieder neu ansetzt, zu Ende der Papierrolle, noch Hanne Darboven, die dort abgebildet ist, weil sie zu Henriks Freude ihre letzten Bilder gemeinsam mit ihrer Ziege Mickey signierte.

 

Zum Ende des Spaziergangs hat Henrik Olesen eine Passage in einen Wandschrank verwandelt. Vom Flur aus gesehen, ist nun eine der beiden Türen in den großen Ausstellungsraum verschwunden, auf der einen Seite geht es weiter, aber der andere Eingang ist weg. Den Wandschrank betritt man von innen durch eine Tür, die wieder eingehängt wurde, und ursprünglich aus der bürgerlichen Wohnung stammt, die die Galerie einmal war. Anscheinend lässt sich so ein Schrank leicht in so einer Anlage des Bürgertums unterbringen. Er sieht aus, als wäre er da immer schon gewesen, ja eigentlich als wäre er eines ihrer grundlegenden Elemente, und wenn man um diesen Einbau nicht weiß, bleibt er möglicherweise verborgen, da es auf jede Art innen ist, während die T-Shirts Henrik Olesens Beitrag für eine Ausstellung im öffentlichen Raum waren und hiermit möglicherweise der Körper als öffentlicher Raum gedacht wird, jedenfalls aber man mit diesem Körper sie im öffentlichen Raum herumträgt. Auf ihnen gedruckt sind einfache Illustrationen von sechs verschiedenen Kategorien von Sex, wobei auch hier eine Schraube eine Umdrehung weiter angezogen wurde, als dieser Text in gebotener Kürze wiedergeben kann.

 

Ariane Müller

Henrik Olesen
Hysterical Men

 

20 September - 23 November 2013
opening reception on Friday, 20 September, 7-9 pm

 

I report that on one beautiful morning, I am not sure at exactly what time, as the desire to take a walk came upon me, I put my hat on my head, left my writing room, or room of phantoms, and ran down the stairs to hurry out into the street.
So begins Robert Walser’s novella The Walk and the sentence is found, with two further passages from the same piece, right at the start of Henrik Olesen’s exhibition - so to say, in the very foyer. Robert Walser’s man on a walk sets on his way, immediately meeting a Spanish-looking lady and then, directly afterwards, Professor Mehli, who consists of walking stick, nose, eyes, and hat. These all being very meaningful parts of the Professor, each of which having their own story, each of which offering further consideration, until something new that he sees wrenches the man on the walk from such thoughts.
Henrik Olesen sends the gallery visitor on a walk as well. - In the hallway, one quick last glance in the mirror. Everything is still there. Then around the corner, then around this way and likewise one is greeted immediately with a number of acquaintances, faces which ring up names, people of whom one knows a thing or two. Now one begins to tell the stories of these people to oneself. However, before one looses oneself too far in thought, something comes - as it is, when one is on a walk - in between. Another picture, a detail reminding of something else, one relates it perhaps to the previous picture and continues on. One could wander into dark thoughts - after all, several of the people are dead or jailed - but precisely this is not Henrik Olesen’s intention, and so he suggests, at least in thought, to free the pictures from prison by walking on one’s head for a time. So Dominique Strauss-Kahn tips over and turns upside down.
The pictures develop through walking. Henrik Olesen sets the direction, like in writing, letting the lines fall off to the right. For us, he disassembles the pictures to fragments and pieces them back together again. This he does with an unbelievably generous spirit, forcing no one to think towards a certain someplace, insisting on nothing. To keep the beholder from becoming sad, he or she is given a comb as a gift. You can make this kind of comb into a mustache by hanging it under your nose.

 

Hysterical Men I und II, both pictures emerge from pictures already present, all actually part of reality, but Henrik Olesen doesn’t want the pictures ordered so as they are normally presented to us and reorders, finds details, dashes them in lines, then remembers one thing, and places it somewhere else. The hands here, the feet there. This is actually only logical (says he).
As the stories of power, betrayal, sexual hierarchy and morals we know from these people, rather some of these pictures, are sinister enough, Olesen’s picture becomes ever more bleak the further in the beholder progresses on the walk. But here too, as if in consolation, one sees, way up on the right, at the end of the roll of paper, where the writing begins again, Hanne Darboven pictured, because, to Henrik’s joy, she signed her last works together with Mickey, her goat.

 

At the end of the walk, Henrik Olesen has changed a doorway into a walk-in closet. Seen from the hallway, it appears as though one of the two doors has disappeared into the big exhibition room - on the other side it continues, but the other entrance is gone. One enters the closet through a door that has been rehung and initially came from the bourgeois apartment the gallery once was. Apparently such a closet is easily incorporated into such a facility of the bourgeoisie - it looks as though it has always been there, yes, even as though it were one of the founding elements, and if one did not know it had been installed it would perhaps remain hidden, as it is in all forms interior, whereas the T-shirts were at first Henrik Olesen’s contribution to an exhibition in public space and herewith perhaps the body being thought of as public space, in any case, one carries them about on the body in public space. Printed upon them are simple illustrations of six separate categories of Sex, whereby here too a screw is turned one rotation tighter than can be described by this text in its offered brevity.

 

Ariane Müller
translated by Micah Magee

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Der Spaziergang (The Walk)”, 2013
plasterboard, aluminium, spackle, white paint
220 x 700 cm

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men 1”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
215 x 1000 cm

Henrik Olesen

“Hysterical Men 1”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
215 x 1000 cm
detail

Henrik Olesen

“Hysterical Men 1”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
215 x 1000 cm
detail

Henrik Olesen

“Hysterical Men 1”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
215 x 1000 cm
detail

Henrik Olesen

“Hysterical Men 1”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
215 x 1000 cm
detail

Henrik Olesen

“Hysterical Men 1”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
215 x 1000 cm
detail

Henrik Olesen

“Hysterical Men 1”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
215 x 1000 cm

Henrik Olesen

“Hysterical Men 1”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
215 x 1000 cm

Henrik Olesen

“Hysterical Men 2”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
204 x 585 cm
detail

Henrik Olesen

“Hysterical Men 2”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
204 x 585 cm
detail

Henrik Olesen

“Hysterical Men 2”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
204 x 585 cm
detail

Henrik Olesen

“Hysterical Men 2”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
204 x 585 cm
detail

Henrik Olesen

“Hysterical Men 2”, 2013
canvas, inkjet print on Proof Paper ZP 55 (Newspaper), 55 gouache /m2, Amsterdam Gel
Medium Matt Glue
204 x 585 cm

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Bügeleisen (Steam Iron)”, 2013
Philips Steamglide Azur 2400 W, cardboard box
30 x 43 x 31 cm

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Wandschrank (Closet)”, 2013
plasterboard, aluminium, spackle, white paint
257 x 101 x 164 cm

Henrik Olesen

“Leeres Plexiglasbild (Empty Perspex Picture)”, 2013
plexiglas, foil, glue
201 x 153 cm
& texts:
Fathers
Polysexuality
Der Spaziergang
Polysexuality
all texts (windows and wall) on adhesive transparency
42 x 29 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Leeres Plexiglasbild (Empty Perspex Picture)”, 2013
plexiglas, foil, glue
201 x 153 cm
& texts:
Fathers
Polysexuality
Der Spaziergang
Polysexuality
all texts (windows and wall) on adhesive transparency
42 x 29 cm
detail

Henrik Olesen

“Leeres Plexiglasbild (Empty Perspex Picture)”, 2013
plexiglas, foil, glue
201 x 153 cm
& texts:
Fathers
Polysexuality
Der Spaziergang
Polysexuality
all texts (windows and wall) on adhesive transparency
42 x 29 cm
detail

Henrik Olesen

texts:
Fathers
Polysexuality
Der Spaziergang
Polysexuality
all texts (windows and wall) on adhesive transparency
42 x 29 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

texts:
Fathers
Polysexuality
Der Spaziergang
Polysexuality
all texts (windows and wall) on adhesive transparency
42 x 29 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

texts:
Fathers
Polysexuality
Der Spaziergang
Polysexuality
all texts (windows and wall) on adhesive transparency
42 x 29 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

texts:
Fathers
Polysexuality
Der Spaziergang
Polysexuality
all texts (windows and wall) on adhesive transparency
42 x 29 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“T-Shirt Ambigious Sex”, 2013
T-Shirt, white 190 gr. /sqm cotton, silkscreen, sizes M&L

Henrik Olesen

“T-Shirt Self Sex”, 2013
T-Shirt, white 190 gr. /sqm cotton, silkscreen, sizes M&L

Henrik Olesen

“T-Shirt Self Sex”, 2013
T-Shirt, white 190 gr. /sqm cotton, silkscreen, sizes M&L

Henrik Olesen

“T-Shirt Critical Sex”, 2013
T-Shirt, white 190 gr. /sqm cotton, silkscreen, sizes M&L

Henrik Olesen

“T-Shirt Media Sex”, 2013
T-Shirt, white 190 gr. /sqm cotton, silkscreen, sizes M&L

Henrik Olesen

“T-Shirt Discursive Sex”, 2013
T-Shirt, white 190 gr. /sqm cotton, silkscreen, sizes M&L

Henrik Olesen

“T-Shirt Patricharchal Sex”, 2013
T-Shirt, white 190 gr. /sqm cotton, silkscreen, sizes M&L

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013

Henrik Olesen

“Hysterical Men”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2013