Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE

28 September 2011 -
3 December 2011

opening reception on Wednesday,
28 September, 7-9 pm

EN
DE

Cosima von Bonin
GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE

 

28. September - 26. November 2011
Eröffnung am Mittwoch, dem 28. September, 19-21 Uhr

 

Ein Titel fällt auf sich selbst zurück, beginnend und endend mit dem Wort Grandville. “Die Entscheidung bei Grandville“, so könnte auch der Titel eines Kapitels aus einem Abenteuerroman, einer Militärhistorie oder einem Hercule-Poirot-Krimi lauten. Formal betrachtet stellt der Titel eine Schleife, einen Loop dar, vergleichbar mit Andy Warhols “From A to B and Back Again“. A-B-B-A.

 

Von 1993 bis 2011 und wieder zurück. In Zusammenarbeit mit dem Musiker Moritz von Oswald hat Cosima von Bonin ihre Ausstellung wie ein Quodlibet konzipiert, in dem sie einen Bogen von ihren frühesten zu ihren jüngsten Arbeiten spannt.

 

Die gezeigten frühen Arbeiten umfassen ein Gefängnisfenster aus Pappe und Tape, sowie eine Zeitung, die 1993 bei American Fine Arts in New York zu sehen waren. Für jene Ausstellung hatte von Bonin oberhalb der Arbeiten Vogelkäfige mit Wellensittichen angebracht, was zu unregelmäßigen Ablagerungen von Vogeldreck führte, die auf der Oberfläche der Arbeiten nach wie vor zu erkennen sind. Weitere frühe Arbeiten - beispielsweise der im Jahr 1994 über einer Tür des “Kunstvereins Kippenberger“ im Fridericianum, Kassel, drapierte Bikini, sowie ein Raster aus zusammengenähten Herrentaschentüchern - wurden für “Grandville and the Decision of Grandville“ komplett in Weiß nachgebildet.

 

Mehrere freistehende Möbelbeine aus dem Jahr 1992 werden auf weißen Sockeln präsentiert, wie Soldaten, die sich zu einem Angriffsmanöver versammelt haben. Ein Sperrholz-Lkw und sein Gegenüber aus Pappe, erstmals gezeigt 2010 anlässlich der Ausstellung “The Fatigue Empire“ im Kunsthaus Bregenz, wurden von ihrer Ladung befreit, die möglicherweise durch etwas anderes oder durch gar nichts ersetzt werden wird.

 

Indem sie den unheimlichen Animismus von J. J. Grandvilles satirischen Graphiken (beispielsweise “Un autre monde“, 1844) umkehrt, präsentiert von Bonin ihre Tier-Avatare, etwa den auf einem biomorphen Fake-50er-Jahre-Tisch hängenden roten Einsiedlerkrebs, seit ihrer Bregenzer Ausstellung im vergangenen Jahr als schlaffe und erschöpfte Wesen. In dieser neuen Installation nun griff der Ermattungseffekt bei einer Skulpturengruppe - auf einer Tischplatte ineinander verschränkt liegende weiche Wesen - auch auf die Farbe über. So wird die Ausstellung, ungewöhnlich für von Bonin, von Weiß beherrscht.

 

Während er in Düsseldorf lebte und dort an seiner “Section Cinéma“ arbeitete, bezeichnete Marcel Broodthaers sich selbst einmal als “Vampir von Düsseldorf“. Ebenso wie Broodthaers in seinem selbstreflexiven Spätwerk ist auch von Bonin vom Vampirismus gegenüber anderen schließlich zum Selbstvampirismus übergegangen. Als Vampir ihrer selbst und Vampir von Köln agiert von Bonin innerhalb eines Autovampirismus-Loops, man könnte auch sagen: innerhalb einer Möbiusschleife, die Köln 1993 mit Berlin 2011 verbindet und in einer Galerie präsentiert wird, deren Räume in Form eines Loops angeordnet sind, wobei zu jeder Arbeit ein geloopter Soundtrack gehört.

 

Auf Grundlage ihres “untoten“ Netzwerks aus Referenzen und sozialen Beziehungen scheint von Bonin ein “Document of the Dead“ geschaffen zu haben, um an dieser Stelle den Titel einer ebenfalls in der Ausstellung gezeigten Videodokumentation über den Zombie-Filmemacher George Romero zu zitieren.

 

Michael Sanchez

Cosima von Bonin
GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE

 

28 September - 26 November 2011
opening reception on Wednesday, 28 September, 7-9 pm

 

A title turned in on itself, beginning and ending with “Grandville”. “The Decision at Grandville” could be the title of a chapter of a picaresque novel, a military history, or a Hercule Poirot mystery. Formally, the title is a loop, like Andy Warhol’s From A to B and Back Again. A-B-B-A.

 

From 1993 to 2011 and back again. In line with her longstanding collaboration with the musician Moritz von Oswald, Cosima von Bonin has conceived this exhibition as a quodlibet, looping her earliest work through her most recent.

 

The early pieces on view include a prison window, made from cardboard and masking tape, shown at American Fine Arts in 1993. During the exhibition, von Bonin positioned parakeets in birdcages on top of the works, resulting in an irregular spray of bird droppings still visible across their surface. Other early works - such as the bikini draped over a door at the “Kunstverein Kippenberger” at Fridericianum Kassel in 1994, and a grid of men’s handkerchiefs stitched together - are recreated entirely in white.

 

A group of furniture legs, without their tops, from 1992, are presented on white pedestals, like troops gathered for an offensive maneuver. A plywood truck and its cardboard opponent, first shown in “The Fatigue Empire“ at Kunsthaus Bregenz in 2010, have been stripped of their loads, possibly to be replaced with something else, or with nothing.

 

Inverting the uncanny animism of J. J. Grandville’s satirical engravings (in, say, Un autre monde, from 1844), von Bonin has presented her animal-avatars, such as the red hermit crab slumped over an ersatz mid-century biomorphic table, as limp and exhausted since the exhibition in Bregenz last year. Here, this draining effect is extended to color, in a new sculpture of colorless soft creatures heaped on a white table top. White, unusually, dominates the exhibition.

 

While living in Düsseldorf and preparing his “Section Cinéma”, Marcel Broodthaers once referred to himself the “vampire of Düsseldorf”. Like Broodthaers in his self-consciously late work, von Bonin has moved from vampirizing others to an auto-vampirization. A vampire of herself as much as a vampire of Cologne, von Bonin operates within an auto-vampiric loop, a.k.a. the Moebius strip of Cologne 1993-Berlin 2011, displayed in a gallery whose rooms are arranged in the form of a loop, with looped soundtracks attached to each work.

 

Out of her undead network of references and social relations, von Bonin seems to have created a Document of the Dead (to quote the title of the documentary video on zombie filmmaker George Romero included in the exhibition).

 

Michael Sanchez

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

BIKINI I (GHOST VERSION), 2011
cotton
pants, 118 x 280 cm
top, 80 x 315 cm

Cosima von Bonin

BIKINI II (GHOST VERSION), 2011
cotton
pants, 118 x 280 cm
top, 80 x 315 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

UNTITLED
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 1991/2011
chipboard, latex paint, wood
219 x 79 x 57 cm

Cosima von Bonin

UNTITLED (NOT BAD FOR OPENERS), 1993
(w/m. Colin de Land)
cover sheet of a Daily News issue,
parakeet droppings, address label
42 x 60 cm

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE I
(WHITE PORCELAIN), 2011
porcelain, Mac Soundsticks
dimensions variable

electronic music:
Moritz von Oswald
White Noise (10’31′), 2011

Cosima von Bonin

THE TABLE (SIMPSON, EEYORE,
DUCK & DUCK VERSION), 2011
cotton, polyfill, metal, wood, lacquer
50 x 123 x 170 cm

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

ICH LÜGE AUCH UND ICH BIN DEIN, 2011
cotton, polyfill , wood, metal, plastic, flip clock
dimensions variable

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

TOYOTAS
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2010/2011
spruce, cardboard, tape
5 parts:
2 parts, each 175 x 88 x 250 cm
2 parts, each 184 x 260 x 87 cm
1 part, 300 x 175 x 178 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

TOYOTAS
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2010/2011
spruce, cardboard, tape
5 parts:
2 parts, each 175 x 88 x 250 cm
2 parts, each 184 x 260 x 87 cm
1 part, 300 x 175 x 178 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

TOYOTAS
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2010/2011
spruce, cardboard, tape
5 parts:
2 parts, each 175 x 88 x 250 cm
2 parts, each 184 x 260 x 87 cm
1 part, 300 x 175 x 178 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

TOYOTAS
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2010/2011
spruce, cardboard, tape
5 parts:
2 parts, each 175 x 88 x 250 cm
2 part, each 184 x 260 x 87 cm
1 part, 300 x 175 x 178 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

TOYOTAS
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2010/2011
spruce, cardboard, tape
5 parts:
2 parts, each 175 x 88 x 250 cm
2 parts, each 184 x 260 x 87 cm
1 part, 300 x 175 x 178 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

TOYOTAS
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2010/2011
spruce, cardboard, tape
5 parts:
2 parts, each 175 x 88 x 250 cm
2 parts, each 184 x 260 x 87 cm
1 part, 300 x 175 x 178 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

TOYOTAS
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2010/2011
spruce, cardboard, tape
5 parts:
2 parts, each 175 x 88 x 250 cm
2 parts, each 184 x 260 x 87 cm
1 part, 300 x 175 x 178 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

TOYOTAS
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2010/2011
spruce, cardboard, tape
5 parts:
2 parts, each 175 x 88 x 250 cm
2 parts, each 184 x 260 x 87 cm
1 part, 300 x 175 x 178 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE II
(WHITE PORCELAIN), 2011
porcelain, Mac Soundsticks
dimensions variable

electronic music:
Moritz von Oswald
White Noise (10’31′), 2011

Cosima von Bonin

THE BONIN/OSWALD EMPIRE’S NOTHING #05
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2010/2011
velour, polyfill, styroplast, metal
148 x 74 x 87 cm

Cosima von Bonin

FREUDEN UND LEIDEN EINES OPIUMRAUCHERS
(GRANDVILLE-AND-THE-DECISION-AT-GRANDVILLE-VERSION), 2002/2011
wood, metall, lacquer, corrugated cardboard, 2 pairs of shoes (YSL)
dimensions variable

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

LOVE/HATE, 2011
jute sacking, cotton
196 x 270 cm
stretchers
226 x 300 x 6 cm

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

GRANDVILLE AND THE DECISION AT GRANDVILLE III
(SEAHORSES, DUCKS & LOBSTERS), 2011
porcelain, Mac Soundsticks
dimensions variable

electronic music:
Moritz von Oswald
White Noise (10’31′), 2011

Cosima von Bonin

UNTITLED, 1993
crayon, paper, scotch tape,
parakeet droppings on card board
53,5 x 52,8 cm

Cosima von Bonin

87 MEN’S HANDKERCHIEFS (GHOST VERSION), 2011
87 men’s handkerchiefs sewn together
315 x 420 cm

Cosima von Bonin

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011

Cosima von Bonin

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2011