Richard Hawkins

“To the House of Shibusawa”

14 September 2018 -
13 October 2018

opening reception on Friday, 14 September, 7-9 pm

EN
DE

Richard Hawkins

 

“To the House of Shibusawa”

 

14. September
- 13. Oktober 2018
Eröffnung am Freitag, dem 14. September, 19-21 Uhr

 

In unseren Räumen im zweiten Stock zeigen wir “To the House of Shibusawa”, eine Ausstellung mit neuen und ausgewählten Arbeiten von Richard Hawkins, die im Dialog zwischen Richard Hawkins mit Robert Snowden entstanden ist. Richard Hawkins stellt hier Überlegungen über die enge Freundschaft zwischen zwei historischen kulturellen Figuren Japans an: Tatsumi Hijikata, einem der Begründer des Butoh Tanzes, und Tatsuhiko Shibusawa, bekannt als idiosynkratischer Sammler wie auch als der japanische Übersetzer des Marquis de Sade, von Huysmans‘ “À rebour” (“Gegen den Strich”), Genets “Querelle”, Batailles “Die Erotik” und Essays zu Hans Bellmer. Offensichtlich haben die Interessen, die diese beiden Freunde teilten - Sinnlichkeit, abgetrennte Körperteile, Nihilismus, Verbrechen, Perversität, Ekel, französische Dekadenz - dazu beigetragen, die Kunstform zu entwickeln, die Hijikatas “Tanz der Finsternis” wurde.

 

Richard Hawkins’ Spekulationen über die Verbindung zwischen Shibusawa und Hijikata kreisen um zwei Artefakte aus den frühen Tagen des Butoh: Yokoo Tadanoris Plakat zu Hijikatas “Rosenfarbenem Tanz” (1965) und die Karikatur von einem dekadenten Gelehrten in Yukio Mishimas Roman “Der Tempel der Morgendämmerung” (1970). In diesem Roman zeichnet der zunehmend deutlicher dem Faschismus zugeneigte Mishima eine Figur, die lose Bezüge zu Shibusawa aufweist, und die für ihn das Schlimmste an einer Kultur im Niedergang repräsentiert: immer wieder fantasiert diese Figur von Ritualen, die als “Mordtheater” bezeichnet werden - auch wenn sich das ein wenig wie ein Fiebertraum von einer Butoh-Aufführung ausnimmt, war vieles wohl nicht so weit von Hijikatas eigenen, zumindest privat imaginierten, Umtrieben entfernt. Bei dem Tadanori-Plakat hob der Entwurf weniger auf den Titel der Aufführung (“Rosenfarben”) ab als auf den Untertitel “A La maison de Civecawa”, in dem sich eine Anspielung auf Proust mit absurdistischem Französisch verbindet und womit der fruchtbare Austausch unwiderleglich offenbar gemacht werden sollte, den Hijikata und Shibusawa im Kabinett dekadenter Kuriositäten im Haus und der Bibliothek des Gelehrten gehabt haben müssen.

Richard Hawkins

 

“To the House of Shibusawa”

 

14 September
- 13 October 2018
opening reception on Friday, 14 September, 7-9 pm

 

In our second-floor gallery, we present “To the House of Shibusawa”, an exhibition of new and selected works conceived by Richard Hawkins in conversation with Robert Snowden. Here, Richard Hawkins muses on the close friendship between two historical Japanese cultural figures: Tatsumi Hijikata, founder of butoh, and Tatsuhiko Shibusawa, known as an idiosyncratic collector as well as the Japanese translator of the writings of Marquis de Sade, Joris-Karl Huysmans’s “Á Rebours”, Jean Genet’s “Querelle”, Georges Bataille’s “Erotism” and essays on Hans Bellmer. It becomes evident that the interests shared by these two friends - sensuality, dismemberment, nihilism, crime, perversity, abjection, French Décadence - helped foster the artform that became Hijikata’s “dance of darkness”.

 

Richard Hawkins’s speculations on the Shibusawa-Hijikata connection revolve around two artefacts coinciding with the early days of butoh: Yokoo Tadanori’s poster for Hijikata’s “Rose Colored Dance” (1965) and the caricature of the decadent scholar in Yukio Mishima’s “Temple of the Dawn” (1970). In the latter, the increasingly-fascist Mishima portrays a character loosely based on Shibusawa, who represents what he considers the worst of culture descending into decline, a serial fantasizer of rituals called “murder theaters” - a more frenzied version of the perceived affect of butoh performance, but not so far from Hijikata’s own more privately imaginative wanderings. In the Tadanori poster, the designer emphasized less the performance’s title, “Rose Colored” and more its subtitle “A La Maison de Civecawa”, a mixture of Proust-allusion and absurdist French with the intent of making indisputably obvious the fruitful conversations Hijikata and Shibusawa must have had within the scholar’s cabinet-of-decadent-curiosities home and library.

Richard Hawkins

“The Garden of Loved Ones”, 2018
rubber masks, clay, plaster, twine on card table
101.6 x 91.44 x 91.44 cm
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2018

Richard Hawkins

“The Garden of Loved Ones”, 2018
rubber masks, clay, plaster, twine on card table
101.6 x 91.44 x 91.44 cm

Richard Hawkins

“The Garden of Loved Ones”, 2018
rubber masks, clay, plaster, twine on card table
101.6 x 91.44 x 91.44 cm
detail

Richard Hawkins

“The Garden of Loved Ones”, 2018
rubber masks, clay, plaster, twine on card table
101.6 x 91.44 x 91.44 cm
detail

Richard Hawkins

“The Garden of Loved Ones”, 2018
rubber masks, clay, plaster, twine on card table
101.6 x 91.44 x 91.44 cm
detail

Richard Hawkins

“To the House of Shibusawa”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2018

Richard Hawkins

“To the House of Shibusawa”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2018

Richard Hawkins

“Ankoku 43 (Hanako)”, 2012
collage
34.7 x 26.5 cm
framed: 49.3 x 40.8 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Decadent Scholar”, 2018
collage
69.5 x 60.5 cm
framed: 74.5 x 66 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Ankoku 38 (Hanako)”, 2012
collage
32.5 x 25 cm
framed: 47.2 x 39.4 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Ankoku 41 (Hanako)”, 2012
collage
32 x 24.8 cm
framed: 46.5 x 38.5 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Ankoku 39 (Hanako)”, 2012
Collage
36.3 x 28 cm
framed: 50.5 x 42 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Ankoku 40 (Hanako)”, 2012
Collage
34.6 x 26.1 cm
framed: 49 x 40.5 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Ankoku 44 (Hanako)”, 2012
Collage
34.8 x 25.7 cm
framed: 49 x 40.1 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“To the House of Shibusawa”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2018

Richard Hawkins

“Shibusawa’s House”, 2018
doll house, rubber mask, clay, twine, electric lightning and mixed media on card table
122 x 86.5 x 86.5 cm

Richard Hawkins

“Shibusawa’s House”, 2018
doll house, rubber mask, clay, twine, electric lightning and mixed media on card table
122 x 86.5 x 86.5 cm

Richard Hawkins

“Shibusawa’s House”, 2018
doll house, rubber mask, clay, twine, electric lightning and mixed media on card table
122 x 86.5 x 86.5 cm
detail

Richard Hawkins

“Shibusawa’s House”, 2018
doll house, rubber mask, clay, twine, electric lightning and mixed media on card table
122 x 86.5 x 86.5 cm

Richard Hawkins

“Shibusawa’s House”, 2018
doll house, rubber mask, clay, twine, electric lightning and mixed media on card table
122 x 86.5 x 86.5 cm
detail

Richard Hawkins

“Shibusawa’s House”, 2018
doll house, rubber mask, clay, twine, electric lightning and mixed media on card table
122 x 86.5 x 86.5 cm
detail

Richard Hawkins

“Shibusawa’s House”, 2018
doll house, rubber mask, clay, twine, electric lightning and mixed media on card table
122 x 86.5 x 86.5 cm

Richard Hawkins

“To the House of Shibusawa”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2018

Richard Hawkins

“Gilles de Rais”, 2018
collage
42.5 x 32 cm
framed: 50 x 37.3 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“A Radical Form of Excess”, 2018
collage
43.8 x 30.8 cm
framed: 50 x 37.3 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“To the House of Shibusawa”, 2018
exhibition poster
42 x 29.8 cm
framed: 47.4 x 35 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Aesthetic Anarchist”, 2018
collage
44.7 x 32 cm
framed: 50 x 37.3 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“To the House of Shibusawa”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2018

Richard Hawkins

“Dubuffet’s Artaud #3”, 2018
collage
35.5 x 26 cm
framed: 40.8 x 31 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Dubuffet’s Artaud #6”, 2018
collage
35.5 x 25.7 cm
framed: 40.8 x 31 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Dubuffet’s Artaud #4”, 2018
collage
35.5 x 25.7 cm
framed: 40.8 x 31 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Dubuffet’s Artaud #2”, 2018
collage
35.5 x 25.5 cm
framed: 40.8 x 31 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Dubuffet’s Artaud #5”, 2018
collage
35 x 24.4 cm
framed: 40.8 x 31 x 2.8 cm

Richard Hawkins

“Dubuffet’s Artaud #1”, 2018
collage
35 x 25 cm
framed: 40.8 x 31 x 2.8 cm