Melvin Edwards
28 April 2017 -
29 July 2017

opening reception on Friday,
28 April, 6-9 pm
extended opening hours during Gallery Weekend: 29-30 April,
11am-7pm

EN
DE

Melvin Edwards

 

28. April - 29. July 2017

 

Eröffnung am Freitag 28. April, 18-21 Uhr
erweiterte Öffnungszeiten während des Gallery Weekend am 29. April und 30. April: 11-19 Uhr

 

Melvin Edwards wurde 1937 in Houston, Texas geboren und begann seine künstlerische Ausbildung an der University of Southern California, wo er den ungarischen Maler Francis de Erdely traf, der zu seinem Mentor wurde. 1965 organisierte das Santa Barbara Museum of Art die erste Einzelausstellung von Edwards. Sie wurde zum Ausgangspunkt für seine Karriere. 1967 ging er nach New York City. Schon kurz nach seiner Ankunft wurden seine Arbeiten in dem gerade neu eröffneten Studio Museum in Harlem gezeigt, und 1970 wurde er der erste afroamerikanische Bildhauer, dessen Werke das Whitney Museum in einer Einzelausstellung präsentierte.

 

Edwards’ Werk zeugt von seiner Beschäftigung mit der Geschichte von Rasse, Arbeit, Gewalt und den Themen der afrikanischen Diaspora. Schweißen wurde zu seinem bevorzugten Medium. Seine Kompositionen sind Studien in Abstraktion und Minimalismus. Edwards schafft Skulpturen, indem er Metallgegenstände wie Werkzeuge, Messer, Haken und Maschinenteile verschweißt. Die so entstandenen Objekte zeichnen sich durch formale Klarheit und kraftvolle Materialität aus. Am besten bekannt ist seine Skulpturenserie “Lynch Fragments”, die drei Perioden umfasst: die frühen 1960er Jahre, als er auf die rassistische Gewalt in den Vereinigten Staaten reagierte; die frühen 1970er Jahre, als sein Aktivismus im Zusammenhang mit dem Vietnamkrieg ihn dazu veranlasste, zu der Serie zurückzukehren; und von 1978 bis in die Gegenwart, in einer Fortsetzung seiner Auseinandersetzung mit einer Reihe von Themen. Edwards fühlt sich seit den 1970er Jahren zutiefst mit Afrika und der afrikanischen Diaspora verbunden. Damals begann er, gemeinsam mit seiner inzwischen verstorbenen Frau, der Dichterin Jayne Cortez, den Kontinent zu bereisen. In verschiedenen Ländern unterrichtete er Metallschweißen, er richtete Workshops ein und förderte junge afrikanische Künstler. Edwards ist seit langem auch der Kunst im öffentlichen Raum verbunden, und hat seit den 1960er Jahren immer wieder an Projekten für den sozialen Wohnungsbau und für Universitäten gearbeitet.

 

In unserer ersten Einzelausstellung, der ersten Einzelausstellung des Künstlers in Deutschland, zeigen wir “Lynch Fragments” aus den Jahren 1986-2012, die befreundeten Künstlern wie Emilio Cruz, politischen Aktivisten wie Samora Machel, oder auch dem Bruder des Künstlers, Dan, gewidmet sind, oder benannt sind nach für ihn signifikanten Orten in Afrika oder der Hausnummer seiner Adresse in New York. Des Weiteren zeigen wir ein Modell für eine öffentliche Skulptur “Maquette for Confirmation”, 1989, einer Stahlskulptur, die Melvin Edwards vor einem staatlichen Verwaltungsgebäude in Jamaica, Queens, realisiert hat (dem Joseph P. Addabbo Federal Building, South Jamaica, Queens, Social Security Regional Headquarter), und deren Titel sich auf das Stück “Confirmation” von Charlie Parker bezieht. In seiner Skulptur “Combination”, 2005, greift Melvin Edwards ein wichtiges Motiv vor allem für seine Skulpturen im öffentlichen Raum auf, der “Chain Column”, einer vertikalen Säule aus Stahlkettensegmenten. 
Wir freuen uns, dass Melvin Edwards anlässlich der Ausstellung nach Berlin gekommen ist, um die Ausstellung hier selber einzurichten. Melvin Edwards hat für die Ausstellung vor Ort eine neue Stacheldraht und Stahlketten Installation entwickelt, basierend auf einer Zeichnung von 1971, die wir zusammen mit anderen Zeichnungen aus den frühen 70er Jahren zeigen.

 

Melvin Edwards Arbeit wurde kürzlich in einer Retrospektive, “Melvin Edwards: Five Decade”, kuratiert von Catherine Craft im Nasher Sculpture Center, Dallas, Texas sowie im Columbus Museum of Art, Ohio gezeigt. Werke von Melvin Edwards waren in der Ausstellung “Postwar - Art Between the Pacific and Atlantic 1945-1965”, kuratiert von Okwui Enwezor, im Haus der Kunst in München zu sehen. Melvin Edwards Arbeiten werden in diesem Sommer auch Teil der Ausstellung “Soul of a Nation: Art in the Age of Black Power”, kuratiert von Mark Godfrey and Zoe Whitley, in der Tate Modern in London sein.
 

Melvin Edwards

 

28 April - 29 July 2017

 

opening reception on Friday, 28 April, 6-9pm
extended opening hours during the Gallery Weekend on 29 April and 30 April: 11am-7pm

 

Melvin Edwards, born 1937 in Houston, Texas, began his artistic career at the University of Southern California, where he met and was mentored by Hungarian painter Francis de Erdely. In 1965 the Santa Barbara Museum of Art organized Edwards’ first solo exhibition, which launched his career. He moved to New York City in 1967, where shortly after his arrival, his work was exhibited at the then newly opened Studio Museum, and in 1970 became the first African-American sculptor to have works presented in a solo exhibition at the Whitney Museum.

 

Edwards’ work reflects his engagement with the history of race, labor, and violence, as well as with themes of the African Diaspora. Making welding his preferred medium, his compositions are studies in abstraction and minimalism. Edwards creates sculptures by welding metal objects such as tools, knives, hooks, and machine parts to construct objects distinguished by formal simplicity and powerful materiality. He is best known for his sculptural series “Lynch Fragments”, which spans three periods: the early 1960s, when he responded to racial violence in the United States; the early 1970s, when his activism concerning the Vietnam War motivated him to return to the series; and from 1978 to the present, as he continues to explore a range of themes. Edwards has felt deeply connected to Africa and the African Diaspora since the 1970s, when he and his late wife, the poet Jayne Cortez, began visiting the continent. He taught metal-welding in several countries, establishing workshops and mentoring a younger generation of African welders. Edwards has had a longstanding commitment to public art, working on projects for public housing and universities since the 1960s.

 

For the gallery’s first exhibition with Melvin Edwards, the artist’s first solo exhibition in Germany, we show “Lynch Fragments” made between 1986 and 2012, which are dedicated to specific people and places that are important to Edwards, such as his friend the painter Emilio Cruz, the political activist Samora Machel, the artist’s brother Dan, places in Africa that are of personal significance to the artist, and the street number of his former New York address.

 

Also on view is “Maquette for Confirmation”, 1989, a model for a steel sculpture that was realized in front of the Joseph P. Addabbo Federal Building, Social Security Regional Headquarters, in Jamaica Center Plaza, Jamaica, Queens. The work’s title refers to jazz musician Charlie Parker’s music piece “Confirmation” (1946). Edwards’ sculpture “Combination”, 2005, includes a recurring motif which primarily appears in his public sculptures: the “Chain Column”, a vertical column of steel chain segments. We are delighted that Melvin Edwards comes to Berlin on the occasion of the exhibition to install it on-site. The artist developed a new installation specifically for the exhibition, made out of barbed wire and a steel chain. This installation derives from a drawing made in 1971, which will be on view alongside other drawings from the early ’70s.

 

Melvin Edwards’ work was recently the subject of a survey exhibition Melvin Edwards: Five Decades, curated by Catherine Craft, Nasher Sculpture Center, Dallas, TX and Columbus Museum of Art, OH and was part of the exhibition Postwar - Art Between the Pacific and Atlantic 1945 - 1965, Haus der Kunst München, Munich, Germany. His works will also be included in the exhibition Soul of a Nation: Art in the Age of Black Power, curated by Mark Godfrey and Zoe Whitley, at Tate Modern, London this summer.

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

“For Emilio Cruz”, 2005
welded steel
36 x 44 x 15 cm

Melvin Edwards

“MMOZ”, 2005
welded steel
43 x 43 x 23 cm

Melvin Edwards

“Maquette for Confirmation”, 1989
stainless steel
33 x 53 x 24 cm

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

“Nite Work”, 2012
welded steel
26.5 x 25.5 x 16.5 cm

Melvin Edwards

“Addis A.”, 2007
welded steel
33 x 26 x 19 cm

Melvin Edwards

“Dan Okay”, 2007
welded steel
29 x 25.5 x 16.5 cm

Melvin Edwards

“Alteration”, 2002
welded steel
25.5 x 15 x 15 cm

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

“Samora (For Samora Machel)”, 1986
welded steel
30 x 20 x 22.5 cm

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

“Mojo 192”, 2005
welded steel
24 x 19 x 14 cm

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

“Ekuafo”, 1994
welded steel
40 x 27 x 21 cm

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

“Combination”, 2005
welded steel
28 x 20 x 25.5 cm

Melvin Edwards

“Beyond Cabo Verde”, 2006
welded steel
50 x 50 x 17 cm

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

“Rule of Thumb”, 2002 - 2005
welded steel
29 x 23.5 x 16 cm

Melvin Edwards

“Dig Again”, 1999
welded steel
43 x 15 x 17 cm

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

installation view Galerie Buchholz, Berlin 2017

Melvin Edwards

“Our thoughts between the lines”, 2017
barbed wire, steel chain, screw eyes
dimensions variable

Melvin Edwards

Untitled, c. 1970

graphite on paper

46 x 61 cm

Melvin Edwards

“Untitled Barbed Wire Study”, 1970
graphite on paper
46 x 61 cm

Melvin Edwards

Untitled, c. 1974
watercolor and ink on paper
46 x 61 cm

Melvin Edwards

Untitled, 1974
watercolor and ink on paper
46.5 x 70 cm