Lutz Bacher

“Homer”

2 May 2014 -
7 June 2014

opening reception on Friday,
2 May, 7-9 pm

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DE

Lutz Bacher
“Homer”

 

2. Mai - 7. Juni 2014
Eröffnung am Freitag, dem 2. Mai, 19-21 Uhr

 

In unserer Berliner Galerie zeigt die US-amerikanische Künstlerin Lutz Bacher eine aus 14 Fotografien bestehende Werkgruppe mit dem Titel “Homer”. Die Serie zeigt drei griechische Soldaten in den 1970er Jahren, die in ihrer Freizeit in einem Büro posieren, auf einer Couch herumlungern oder auf einer nächtlichen Straße Zigaretten rauchen. Durch das Duplizieren und Wiederholen bestimmter Fotografien innerhalb dieser Sequenz wird ein narrativer Ablauf unterminiert, was zu einem Stottern, sowie zu Verschiebungen und Dopplungen innerhalb des Bildzyklus führt. Die Serie, deren Titel sowohl auf die Antike als auch auf die Welt der Literatur verweist, umfasst Bilder aus der jüngeren Vergangenheit, die gleichermaßen Vorstellungen hinsichtlich der Struktur von Geschichte und Mythos, der Dynamik männlicher Gesellschaftsbeziehungen und der performativen Eigenschaften der hier Posierenden hervorzuheben scheinen. Zusammen mit dieser Serie von Fotografien zeigt Lutz Bacher die Arbeit “Bison”, eine Gruppe von vier großformatigen Skulpturen aus Holz, Sackleinen, Ton, Papier und Draht. Diese grasende Herde urtümlicher Tiere, erinnert an Höhlenmalereien der Steinzeit.

 

Begleitet werden diese Arbeiten von der Skulptur “Yamaha” (2010-12), einer per Computer programmierten und mit hölzernen Hämmern versehenen elektrischen Orgel, die zufällige, beliebig lange Töne spielt. “Yamaha“ war in veränderter Form bereits 2012 anlässlich der Whitney Biennale in New York zu sehen. Daneben präsentiert Lutz Bacher zwei Videos: “Snow” (1999) zeigt die durch ein Apartmentfenster gesehene Skyline von Manhattan, einschließlich der Türme des World Trade Centers, die in einem Schneesturm abwechselnd verschwinden und wieder zum Vorschein kommen; “Olympiad” (1997) dokumentiert einen Gang durch das Berliner Olympiastadium, wobei das Filmmaterial durch verschiedene digitale Störungen korrumpiert wurde.

 

In ihren ersten Einzelausstellungen für die Galerie Buchholz präsentiert Lutz Bacher an allen drei Berliner und Kölner Standorten der Galerie gleichzeitig jeweils eine Ausstellung. Die ersten beiden von ihnen wurden soeben in unseren zwei Kölner Räumen eröffnet, während die dritte, die ab dem 2. Mai anlässlich des Berlin Gallery Weekend in unseren Berliner Ausstellungsräumen stattfindet, diese von der Künstlerin konzipierte, sehr spezielle Konstellation von Ausstellungen vervollständigt.

 

Die vielfältige konzeptuelle Praxis der seit den 1970er Jahren unter dem Pseudonym “Lutz Bacher” arbeitenden Künstlerin umfasst Fotografie, Film, Video und Skulptur, wobei häufig gefundene Materialien, Objekte und Bilder zum Einsatz kommen, die der zeitgenössischen Kultur entstammen und in einen neuen Kontext gestellt werden. Charakteristisch für Lutz Bachers Arbeiten aus den vergangenen 40 Jahren (und die hier präsentierten Werkgruppen) ist die eigentümliche Art und Weise, wie sich die Bedeutung eines jeden Objekts oder Bild über ihren ursprünglichen Kontext hinaus erweitert, verschiedene politische, psychologische und komische Implikationen erforscht werden, und sich dadurch in etwas gleichzeitig Persönliches und Monumentales verwandelt.

 

Im Jahr 2013 konzipierte Bacher drei miteinander in Beziehung stehende institutionelle Einzelausstellungen im Frankfurter Portikus, am Londoner ICA und in der Kunsthalle Zürich. Frühere Einzelausstellungen fanden beispielsweise im MoMA/P.S. 1 (2009), im Kunstverein München (2009) sowie im Contemporary Art Museum, St. Louis (2008), statt. In jüngerer Zeit war Bacher in Gruppenausstellungen wie “Spies in the House of Art” (The Metropolitan Museum of Art, New York, 2012); The Whitney Biennial (The Whitney Museum of American Art, New York, 2012); “Closed Circuit” (The Metropolitan Museum of Art, 2008); “Grey Flags” (Sculpture Center, New York, und Musée d’Art Contemporain, Bordeaux, 2006); “American Tableaux” (Walker Art Center, Minneapolis, 2002) und “Bit Streams” (The Whitney Museum of American Art, New York, 2002) vertreten. Ihre Arbeiten befinden sich unter anderem in den Sammlungen des Metropolitan Museum of Art, New York, des MoMA, New York, des Whitney Museum of American Art, New York, und des Art Institute of Chicago.

Lutz Bacher
“Homer”

 

2 May - 7 June 2014
opening reception on Friday, 2 May, 7-9 pm

 

In our Berlin gallery, the American artist Lutz Bacher will present a new suite of 14 photographs entitled “Homer”. This series depicts three off-duty Greek soldiers from the 1970s as they pose in an office, lounge on a couch, and smoke cigarettes on the street at nighttime. Duplications and repetitions of particular photographs in the sequence upend a narrative progression as the cycle of images seems to stutter, shift, and repeat. Evoking with its title both the ancient and the literary, this series uses images from the recent past to animate ideas around the structure of history and myth, the dynamics of male social relations, and the performative qualities of these posing subjects. Alongside these photographs, Lutz Bacher will show “Bison”, a group of 4 large sculptures made of wood, burlap, clay, paper and wire. This herd of grazing ancient beasts recalls the subjects of Paleolithic cave paintings.

 

Accompanying these pieces will be “Yamaha” (2010-12), a sculpture in which an electric organ is programmed via computer and rigged with wooden hammers to play random notes for random durations. “Yamaha” was previously on view at the 2012 Whitney Biennial. A selection of 4 pages from Lutz Bacher’s upcoming artist book “Shit For Brains” line the front hall of the gallery. Two videos will also be on view: “Snow” (1999) shows the Manhattan skyline through an apartment window with the World Trade Center appearing and disappearing in a snow storm; “Olympiad” (1997) records a walk through the Olympic Stadium in Berlin with footage that has been corrupted with various forms of digital disturbances.

 

For her first exhibitions with Galerie Buchholz, Lutz Bacher presents three parallel shows in the gallery’s three exhibition spaces in both Cologne and Berlin. The first two exhibitions just opened in the gallery’s two spaces in Cologne, and this third show opening in the Berlin gallery on May 2nd for Berlin Gallery Weekend will complete this very special constellation of exhibitions conceived by the artist.

 

Living and working under the pseudonym “Lutz Bacher” since the 1970s, the artist’s diverse conceptual practice spans photography, film, video and sculpture, often using found material, objects and images recontextualized from contemporary culture. Central to Lutz Bacher’s work over the past 40 years, and striking in the bodies of work on view, is the particular way that meaning in each image or object expands from its original context, probing at psychological, political and emotional implications, and transforming into something at once highly personal and simultaneously monumental.

 

In 2013, Lutz Bacher mounted three related institutional solo-exhibitions: at Portikus in Frankfurt-am-Main, at the ICA, London, and at the Kunsthalle Zurich. Previous institutional solo-exhibitions include MoMA/P.S. 1 (2009), Kunstverein Munich (2009), and the Contemporary Art Museum, St. Louis (2008). Recent group exhibition include “Spies in the House of Art”, The Metropolitan Museum of Art, New York (2012); The Whitney Biennial, The Whitney Museum of American Art, New York (2012); “Closed Circuit”, The Metropolitan Museum of Art (2008); “Grey Flags”, Sculpture Center, New York and Bordeaux Musee d’Art Contemporain, Bordeux (2006); “American Tableaux”, Walker Art Center, Minneapolis (2002); and “Bit Streams”, The Whitney Museum of American Art, New York (2002). Her work is in the collections of The Metropolitan Museum of Art, New York; MoMA, New York; The Whitney Museum of American Art, New York; The Art Institute of Chicago, among others.

Lutz Bacher

“Homer”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2014

Lutz Bacher

first two pages of Lutz Bacher’s upcoming artist book
“Shit for Brains”
to be published 2014
2 inkjet prints
28 x 21,5 cm each

Lutz Bacher

page 3 and 4 of Lutz Bacher’s upcoming artist book
“Shit for Brains”
to be published 2014
2 inkjet prints
28 x 21,5 cm each

Lutz Bacher

page 1 of Lutz Bacher’s upcoming artist book
“Shit for Brains”
to be published 2014
inkjet print
28 x 21,5 cm

Lutz Bacher

page 2 of Lutz Bacher’s upcoming artist book
“Shit for Brains”
to be published 2014
inkjet print
28 x 21,5 cm

Lutz Bacher

page 3 of Lutz Bacher’s upcoming artist book
“Shit for Brains”
to be published 2014
inkjet print
28 x 21,5 cm

Lutz Bacher

page 4 of Lutz Bacher’s upcoming artist book
“Shit for Brains”
to be published 2014
inkjet print
28 x 21,5 cm

Lutz Bacher

“Yamaha”, 2010
electronic organ, paint, bamboo, hardware, brainbox (sequencer), speakers, wire, cables
100 x 120 x 80 cm

Lutz Bacher

“Yamaha”, 2010
electronic organ, paint, bamboo, hardware, brainbox (sequencer), speakers, wire, cables
100 x 120 x 80 cm

Lutz Bacher

“Homer”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2014

Lutz Bacher

“Homer”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2014

Lutz Bacher

“Homer”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2014

Lutz Bacher

“Homer”
installation view Galerie Buchholz, Berlin 2014

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Homer”, 2013
1 of 14 b&w photographs
20 x 25,5 cm

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Bison”, 2012
paper, paints, glue, burlap,
chicken wire, wood, wheels
dimensions variable

Lutz Bacher

“Olympiad”, 1997
Hi8 color remastered to Betacam SP b&w, silent
36 minutes, looped
&
“Snow”, 1999
digital video authored to DVD color, silent
6 minutes 28 seconds, looped

Lutz Bacher

“Olympiad”, 1997
Hi8 color remastered to Betacam SP b&w, silent
36 minutes, looped
video still

Lutz Bacher

“Snow”, 1999
digital video authored to DVD color, silent
6 minutes 28 seconds, looped
video still

Lutz Bacher

“Ash Tray”, 2013
metal, plastic
107 x 66 x 33 cm