Before and After Pictures:
A Symposium for Douglas Crimp

29 August 2014 -
30 August 2014

organized by Diedrich Diederichsen,
Juliane Rebentisch & Marc Siegel
Arsenal Institute for Film and
Video Art, Potsdamer Straße 2,
10785 Berlin

EN
DE

Pictures, Before and After -
An Exhibition for Douglas Crimp

 

Ausstellung mit Arbeiten & Beiträgen von

 

Daniel Buren, Charles James, Antonio Lopez, Agnes Martin, Joseph Cornell,
Robert Smithson, The Cockettes, Jack Smith, Joan Jonas, Peter Hujar, Alvin Baltrop,
Gordon Matta-Clark, Yvonne Rainer, Stefan Brecht, Guy Hocquenghem, Esther Phillips,
Andy Warhol, Philip Smith, Louise Lawler, Jack Goldstein, Sherrie Levine, Robert Longo,
Cindy Sherman, J.J. Grandville, Marcel Broodthaers, David Wojnarowicz, Moyra Davey,
Sadie Benning, Donald Moffett, Gran Fury, Silence=Death Project, Gregg Bordowitz,
Fierce Pussy, Zoe Leonard

 

Organisiert zusammen mit Diedrich Diederichsen, Juliane Rebentisch & Marc Siegel

 

28. August - 31. Oktober 2014
Eröffnung am Donnerstag, dem 28. August von 19-21 Uhr

 

Die Ausstellung Pictures, Before and After ist Teil einer Veranstaltungsreihe, die das Werk des Kunsthistorikers, Theoretikers, Kurators und Aktivisten Douglas Crimp würdigt, der in diesem August 70 Jahre alt wird. Ausgehend von Crimps Memoiren, die unter dem Titel Before Pictures 2015 erscheinen werden, sollen künstlerische, philosophische, queere und subkulturelle Praktiken von den 1960er Jahren bis in die Gegenwart rekonstruiert werden, zu deren Geschichte, Darstellung und Interpretation Crimp als Produzent, Aktivist, Zeuge und Beteiligter entscheidende Beiträge geliefert hat. Die Veranstalter - Diedrich Diederichsen, Juliane Rebentisch, Marc Siegel und Galerie Buchholz, Daniel Buchholz und Christopher Müller in Zusammenarbeit mit Arsenal Institut für Film und Videokunst e.V., Tanz im August - sind alle Fans, Freund_innen, Kolleg_innen oder Schüler_innen, die an einem oder mehreren Orten Crimps Wege gekreuzt haben.

 

Der in den 60er Jahren nach New York gekommene Douglas Crimp ist heute unbestritten einer der bekanntesten und einflussreichsten US-amerikanischen Intellektuellen der Gegenwart. Neben Tätigkeiten als Kurator (u.a. am Guggenheim), Kritiker (Art News) und Redakteur (October), hat er einige der zentralen Texte zu museologischen Fragen und der Theorie der Postmoderne (z.B. Über die Ruinen des Museums, 1996) verfasst. Er war eine der kritischsten und beharrlichsten Stimmen während der AIDS-Krise und hat wesentlich zur Entwicklung eines auf sie antwortenden Aktivismus innerhalb der Bildenden Kunst (z.B. AIDS Demo Graphics, 1990; Melancholia and Moralism: Essays on AIDS and Queer Politics, 2004) beigetragen, dessen Modelle auch in anderen politischen Konstellationen wirkmächtig wurden. Er zählt zu den Gründungsfiguren der geisteswissenschaftlichen Disziplin der Queer Studies (AIDS: Cultural Analysis, Cultural Activism, 1988; How Do I Look? Queer Film and Video, 1991); in letzter Zeit ist er insbesondere durch Aufsehen erregende Essays zum Tanz einerseits und zur New Yorker Underground-Kunst der 1960er Jahre andererseits hervorgetreten - vor allem zu Jack Smith, Mario Montez und Andy Warhol (z.B. Our Kind of Movie: The Films of Andy Warhol, 2012).

 

Douglas Crimp hat immer wieder auch als Kurator seine Argumente erhärten können. Am einflussreichsten war gewiss die Ausstellung Pictures (mit u.a. Jack Goldstein, Sherrie Levine, Philip Smith), die er 1977 für Artists Space in New York konzipierte und die man ohne Übertreibung als den Beginn eines sowohl künstlerischen als auch kunsttheoretischen Paradigmenwechsels bezeichnen kann. Der von ihm gemeinsam mit Lynne Cooke entwickelte historische Überblick Mixed Use Manhattan (Reina Sofia, 2010)  widmet sich dem New York der 1970er Jahre, als das damals von der Rezession gezeichnete Lower Manhattan zur Bühne für die Entwicklung neuer subkultureller und künstlerischer Praktiken wurde, die sich den urbanen Raum auf ihre Weise aneigneten. Crimps Memoiren werden nun zum Ausgangspunkt für eine von Christopher Müller im Gespräch mit Douglas Crimp entwickelte Ausstellung, die Crimps Perspektive auf ein halbes Jahrhundert der wechselseitigen Einflüsse zwischen Kunst und Subkultur entfaltet. Die Ausstellung, Pictures, Before and After, wird am 28.08. in der Galerie Buchholz eröffnen. Wenige Tage zuvor, am 24.08., wird Crimp bereits im Rahmen des Berliner Festivals Tanz im August zu Gast sein und dort in einem Gespräch auf die Tänzerin und Choreographin Anne Teresa De Keersmaeker treffen. An den Tagen nach der Ausstellungseröffnung (29. und 30.08.) wird im Berliner Arsenal zu Ehren von Crimp außerdem ein internationales Symposium stattfinden, auf dem neben Crimp selbst auch weitere intellektuelle Wegbegleiter_innen wie Rosalyn Deutsche (New York), Jonathan Flatley (Detroit), Rachel Haidu (New York), Dirck Linck (Berlin) und Juan A. Suárez (Murcia) sprechen werden. Nach der Keynote von Crimp (29.08., 19.30 Uhr) wird überdies der Film Lives of Performers (Yvonne Rainer, USA 1972) gezeigt werden.

 

Diedrich Diederichsen, Juliane Rebentisch, Marc Siegel

 

Programm des Symposiums

Pictures, Before and After -
An Exhibition for Douglas Crimp

 

with works & contributions by

 

Daniel Buren, Charles James, Antonio Lopez, Agnes Martin, Joseph Cornell,
Robert Smithson, The Cockettes, Jack Smith, Joan Jonas, Peter Hujar, Alvin Baltrop,
Gordon Matta-Clark, Yvonne Rainer, Stefan Brecht, Guy Hocquenghem, Esther Phillips,
Andy Warhol, Philip Smith, Louise Lawler, Jack Goldstein, Sherrie Levine, Robert Longo,
Cindy Sherman, J.J. Grandville, Marcel Broodthaers, David Wojnarowicz, Moyra Davey,
Sadie Benning, Donald Moffett, Gran Fury, Silence=Death Project, Gregg Bordowitz,
Fierce Pussy, Zoe Leonard

 

organized together with Diedrich Diederichsen, Juliane Rebentisch & Marc Siegel

 

28 August - 31 October 2014
opening reception on Thursday, 28 August, 7-9 pm

 

Pictures, Before and After is one of a series of events honoring the work of art historian, theorist, curator and activist Douglas Crimp who turns 70 this month. Departing from Crimp’s Memoirs which will be published as Before Pictures in 2015, these events consider artistic, philosophical, queer and subcultural practices from the 1960s to the present. Whether as activist, editor, author, or participant, Crimp has played a key role in the construction, representation and interpretation of this history. The organizers, Diedrich Diederichsen, Juliane Rebentisch and Marc Siegel, together with Daniel Buchholz and Christopher Müller of Galerie Buchholz, the Arsenal Institut for Film und Video Art, and Tanz im August are all fans, friends, colleagues or students who have crossed paths with Crimp numerous times over the years.

 

Douglas Crimp, who arrived in New York at the end of the 1960s and worked initially at the Guggenheim Museum and as an assistant to legendary fashion designer Charles James, is undoubtedly one of the influential American intellectuals of our day. Alongside his occassional but significant curatorial projects, and his work as critic (Art News, Art Forum) and editor (October), Crimp has written some of the central texts on museological questions and theories of postmodernism (e.g. On the Museum’s Ruins, 1993). He was one of the most critical and persistent voices during the AIDS crisis and arguably the one whose theoretical insights most shaped the development of activist and artistic practices, even beyond the confines of queer and AIDS politics (e.g. AIDS Demo Graphics, 1990; Melancholia and Moralism: Essays on AIDS and Queer Politics, 2004). Moreover, Crimp’s writing on AIDS cultural practices directly influenced the development of the scholarly field of queer studies (AIDS: Cultural Analysis, Cultural Activism, 1988; How Do I Look? Queer Film and Video, 1991). More recently, he has continued to attract international attention though his lectures and essays on contemporary dance and on the artistic practices that emerged in the New York Underground scene of the 1960s, mainly the work of Jack Smith, Ronald Tavel and Andy Warhol (e.g. ‘Our Kind of Movie’: The Films of Andy Warhol, 2012)

 

Throughout his career, Crimp continuously corroborated his critical and theoretical insights with curatorial work. The 1977 exhibition Pictures (with, among others, Jack Goldstein, Sherrie Levine, Philip Smith), which he curated for Artist’s Space in New York City, is the most influential in this respect in that it instituted a paradigm shift in artistic production and theorization. The historical overview that Crimp developed with curator Lynne Cooke in their co-curated exhibition Mixed Use Manhattan (Reina Sofia, Madrid, 2010) dedicated itself to New York City in the 1970s, the  space of Lower Manhattan that was transformed by a recession into a stage for the development of new artistic practices.

 

Crimps Memoirs serve as the departure point for an exhibition that Christopher Müller organized -in close collaboration with Crimp himself- and that unfolds Crimp’s perspective on a half century of mutual exchange and tension between artistic and subcultural practices. The exhibition, Pictures, Before and After, opens on August 28 at Galerie Buchholz in Berlin and will run through October 31, 2014. On August 24, a few days before the opening, Crimp will be a guest of the dance festival Tanz im August, where he will hold a public discussion with Belgian dancer and choreographer Anna Teresa De Keersmaeker. On the two days following the exhibition opening, August 29 & 30, there will be an international symposium in Crimp’s honor at the Arsenal Institute for Film and Video Art. Alongside Crimp, who will deliver as a keynote the final chapter of his upcoming Memoirs, there will be lectures by Rosalyn Deutsche (New York), Jonathan Flatley (Detroit), Rachel Haidu (New York), Dirck Linck (Berlin) and Juan A. Suárez (Murcia), as well as the three event organizers. Following Crimp’s keynote, there will be a screening of Lives of Performers (Yvonne Rainer, USA 1972).

 

Diedrich Diederichsen, Juliane Rebentisch, Marc Siegel

 

Symposium Program